Köp av Volkswagen Passat W8

Behöver jag säga att bilar är saker som förgyller tillvaron, minst lika mycket som de transporterar arslet?

Mina bilar är personliga för mig och har således namn. Det här är historien om Frida Folkvagns intåg i mitt garage.

För mig som har familj med småbarn är drömmen om en sportbil kort och gott en dröm. Men det här handlar om att realisera den dröm som hade ett uns av realism.

Jag har alltid haft VAG-bilar, med undantag för ett par snedsteg med Saab och ett stickspår med Volvo. På senare år har Audi varit frekventast i garaget. Jag köper inte nya bilar, sådan ekonomi har jag inte, men jag lägger gärna hellre pengarna på att få en påkostad bil med fler mil, än en snikbil med få mil. För mig är det viktigast att bilen levererar till mig, om den sedan inte berättar för allmänheten vad det är, desto bättre. Risken för avundsjuka minskar. Audis diskreta filosofi passar bra in på detta.

Ända sedan Volkswagen presenterade sin VR6:a med ett fantastiskt ljud har jag funderat på en sådan bil, men innan galvningen av VW:s karosser var det bara Audi som var intressant för mig. Piëch-eran hos VW rättade till detta och 2002 presenterades så ett nytt VR-motorderivat i Passat, rätt och slätt kallad W8. En motor som bara skulle komma att erbjudas under 3,5 år. Jag har aldrig varit något för klassiska V8:or, det är för mycket raggarbil över det. Men detta var synnerligen tekniskt intressant, enligt min mening. TV-reklamen var kul och en provtur hos den lokale VAG-handlaren gav mersmak. Så pass mycket att jag var beredd att säga upp min ams-prenumeration efter att W8:an förlorat ett test mot BMW 530i och en sexcylindrig Merca.

Så efter dessa år började prisbilden bli human och driftkostnaderna var inte astronomiska. Faktum var att fasta kostnaderna skulle inte bli högre än för min dåvarande diesel-quattro. Så Audin såldes och jakten på kunskap & tips om VW Passat W8 och det rätta objektet började. Jag ville ha en manuell, eftersom automaten förvandlar en varvvillig motor till en enkel glidare. Det gjorde det hela svårare. Vänliga själar på olika forum hävdade att de själva haft samma inställning, men bristen på manuella bilar hade gjort att de letat förgäves, slagit till på en automatare och blivit nöjda. Tydligen fanns det tre svensksålda manuella bilar och ett knippe importerade. Inte så konstigt, för i samband med min provtur hade jag sagt att jag var intresserad av en manuell sedan, varvid VW-säljaren skruvade på sig och sade att en sådan bil skulle han aldrig byta in.

Mina tankar gick åt import snarare än automat. Fast det skulle innebära mycket mer arbete. Automatare fanns ju på Blocket. Kanske skulle jag överlåta själva importen åt någon firma? Det skulle ju kosta en viss slant, men kanske skulle jag ha igen det på ett lägre inköpspris?! Så var det inte. Faktum var att Sverige hade bland de lägsta priserna i hela EU på W8. Tanken på att acceptera automat kom smygande. Även tanken på en Audi med V8 snärjde sig in – mer kraft, lägre förbrukning och stort utbud. Men nej, jag visste att detta vore snedsteg. Och det började bli hög tid att slå till – jag vill inte sitta på ålderns höst och säga ”Tänk att jag inte köpte en sådan bil med bensinen bara kostade 14 kronor litern och gick att köpa runt närmaste gathörn, helt utan restriktioner!”

Så bara någon vecka senare dök det upp en djupblå, manuell VW Passat W8 på Blocket. Svensksåld dessutom. Jag ringde och mejlade. Men den var borta. Fast sent på kvällen var annonsen ännu kvar. Ringde dagen efter igen. Jo, det hade inte sålts i första omgången, men nu var den såld till en annan. Elände. Jag lyckades missa drömbilen två gånger på samma helg. Döm därför av min förvåning när jag fick ett mejl på onsdagen, som sade att bilen finns kvar om jag var intresserad. Säljarens första köpare hade dragit sig ur pga avståndet till bilen och den andra hade inte pengarna när det verkligen gällde. Jag var fortfarande inte ende spekulanten, men mitt mejl, som jag skickat på annonsen, hade attraherat köparen. Jag skrev ungefär så här: ”Jag köper din bil kontant, utan att pruta och hämtar den så snart det passar för dig.”

Så blev det. En handpenning sattes in efter samtal med säljaren, jag köpte en postväxel och en tågbiljett till påföljande dag. Resten är historia och nu står den i mitt garage. Och den lever upp till min högt ställda förväntningar och överträffar mina drömmar. Att det är en ultimat sleeper är ständigt kul, inte minst så tog det min närmaste omgivning flera veckor att förstå vad för en speciell bil jag köpt. Det enda som återstår är ett besök hos Avgasteknik för att locka fram sången. Lyssna gärna på You Tube på liknande bilar, jag vill hävda att ljudet, liksom konstruktionen, är unik.

Frida Folkvagn – Volkswagen Passat W8.

Cruisa Lugnt!

Fler inlägg med Frida Folkvagn här och här t.ex.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Köp av Volkswagen Passat W8

  1. Mohammed skriver:

    Har också precis inskaffat mig en Passat W8, helt underbar bil att köra att det nästan inte är sant..törstig bil men va fan kul skall man ju ha!

  2. anders skriver:

    Jag hamnade här när jag letade lite info kring oljebyte… rolig läsning, fina bilder och bra beskrivet..Tack!
    Har också en W8 sedan ett år tillbaka. Aldrig vinterkörd innan jag köpte den. Helt ren under, inte en rostfläck på något normalt ställe. Men däremot så har jag hittat rosten under railsen på taket!! Aldrig får man vara riktigt glad! :)
    Min är inte så törstig tycker jag, ca 0.95-1.00 när jag kör pendlar till och från jobbet, ca 2 mil. Jag har en automat, recarosportskinn, sportchassie och det mesta utom navigator och är riktigt nöjd.
    Vet du om det finns något mer forum än detta: http://www.w8forum.dk/?

Lämna ett svar till Mohammed Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s