7 bästa och billigaste sätten som fungerar för att få Din bil att dra mindre bensin

Koldioxidutsläpp i all ära, men vad är ett dåligt miljösamvete i jämförelse med hål i plånboken. Även om inte bensinen kostar mer än den är värd, så betyder det inte att vi jublar varje gång vi måste tanka. Det finns enkla sätt att få din befintliga bil att dra mindre bensin, de flesta utan att det kostar dig ett öre:

1. Minska luftmotståndet

Den mängd luft som bilen i sin framfart hela tiden måste pressa undan kostar energi, alltså bensin. Luftmotståndet är en blandning av hur hal bilen är och hur stor yta som möter luften. Detta sammanfattas i den s.k. cw-värdet.
En stor men hal SUV har högre cw-värde än en liten och lika hal bil. Men det finns stora bilar som genom att vara mycket hala har lägre cw-värden än en mindre bil men som inte är lika hal.

o Skibox + takräcke

Det effektivaste sättet att öka luftmotståndet är att montera ett takräcke och kröna det med en takbox. Ta av dessa varje gång du inte behöver dem och spara dyra droppar.

o Spoilers och vingar

Spoilers har fått sitt namn just för att de spoilerar luftflödet. De är till för att öka marktrycket och få bilen att ligga bättre på vägen. Men det kostar i form av ökad bränsleförbrukning. Överväg att inte montera spoilers. Samma sak gäller för vingar.

o Extraljus

Sitter mitt i det för luftmotståndet känsliga området i fronten. De är till god hjälp på mörka ödsliga vägar, men överväg att demontera under det ljusa halvåret.

o Sänkning

Ju mindre luft som kan passera under bilen, desto lägre luftmotstånd. 10 mm sänkning ingår f.ö. biltillverkarnas standardrecept för snålmodeller. Varför inte sänka en hel tum, få nya friska fjädrar på bilen och ett snyggare utseende för en modest engångskostnad.

o Minska farten

Tråkigt nog är detta det kanske allra effektivaste sättet att minska bränsleförbrukningen och det vore fel att inte ta upp det här. Redan i farter över 60 km/h, när du lagt i högsta växeln och är igång, så är luftmotståndet det som kostar med energi att övervinna. Eländet slutar inte där, utan tvärtom ökar med kvadraten på hastigheten, dvs öka från 50 till 100 så har du dubblerat hastigheten med fyrdubblar luftmotståndet.

o Välj bil med lågt cw-värde när du byter

Även om inga Volvo 245 står på din önskelista, så är det ännu stor skillnad mellan olika bilars luftmotstånd och det är svårt att avgöra med blicken. Läs specifikationerna.

2. Minska rullmotståndet

Rullmotståndet måste hela tiden övervinnas med kraften från din plånbok, i form av bensin. Minska det så gott det går genom

o Däcktryck

Optimalt däcktryck avläses i bilens manual och är oftast det som anges för motorvägsfart. Det brukar vara några hekto extra på normaltrycket.
Däck kan tappa i tryck, så kontrollera trycket ofta, helst varje vecka. Använd en egen tryckmätare, de som bensinstationerna har vet du aldrig när de var kalibrerade senast, om ens någonsin.
Ändra lufttryck enligt bokens manual beroende på last i bilen.
Tänk på att trycket ökar med däcktemperaturen. Alltså kontrollerar du trycket i däcken när däcken är kalla.

o Smalare däck

Bredare däck innebär med rullmotstånd. Välj det smalaste däcket som din bil är typgodkänd för, för att minska bränsleförbrukningen.

o Däck med lägre rullmotstånd

Ett däck är alltid en kompromiss mellan olika egenskaper. Ett däck som är optimerat för att ha låg rullmotstånd har gummiblandning för det och mönster för det. Det minskar bränsleförbrukningen. Men baksidan är sämre grepp, ofta i väta. Kör som folk så är det inget problem.

3. Minska vikten

Ju mer massa som ska flyttas, desto mer energi (bensin) går det åt.

o Extrasaker i bilen

Åker du också omkring med en del bra-att-ha-saker i bilen och kanske ett och annat som du ska lasta ur ”sen”? En uppsättning verktyg, ett par stövlar, en kratta, en spade, en rulle rep, en dunk olja, någon tidning, en baslåda, en stor domkraft etc. Jag hade 26 kg barlast = 2% extravikt.

o Välj lättare bil nästa gång du byter

4. Kör med framförhållning

Mjuk körning, mindre skiftningar i hastighet ger lägre förbrukning. Det är massans tröghet som måste övervinnas när du accelerarar.

o Stanna ej, håll bilen i rullning

Att starta från stillastående är en enskilt mycket bränslekostsam manöver. Med godframförhållning går det att krypa fram mot rödljus, övergångsställen och i köer, utan att behöva stanna helt. Det spar mycket bensin. Detta är inte tillämpbart vid stopplikt.

o God marginal ger möjlighet till jämnare fart

Framför allt i körkörning, men även mot rödljus, så kan du hålla en jämnare fart med en bra marginal framåt och därmed minska behovet av fartökning, som alltså slukar bensin.

o Undvik att bromsa

Varje gång du trycker på bromspedalen omvandlas den rörelseenergi du köpt dig, genom att använda dyrbar bensin, till värme, som bara försvinner. Planera din körning, håll jämn fart och motorbromsa så långt det är möjligt.

o Välj vägar utan farthinder och utan köer

Vägbulor och andra hinder i vägen kostar bensin. Kanske din iPad, iPhone eller annan GPS kan hjälpa dig att hitta optimala vägar?

5. Körteknik

o Växla upp tidigare

Det går nästan alltid att växla upp tidigare än det känns. Högre utväxling innebär lägre bensinförbrukning.

o Hoppa över växlar

Dagens starka och elastiska motorer medger att hoppa över varanna växel vid uppväxling. Resultatet blir lägre förbrukning till priset av långsammare acceleration.

o Motorbromsa

Vid motorbroms stängs bränsletillförseln av. Använd motorbroms istället för friktionsbromsarna. Har du en bil med start/stopp-teknik? Lägg ur växlen och rulla istället – motorn stängs av.

o Ta kurvor, gathörn och rondeller på högre växel

Återigen att dagens motorer klarar lägre varv än vad vi tror. Sväng runt gathörnen på trean istället för på tvåan. Att sedan bära med sig så mycket fart att det går att ta dem på fyra är en sport som förnöjer stadskörningen.

o Installera vakuummätare

Förutom att vakuummätaren är ett fränt tillskott på instrumentpanelen och är synnerligen lättinstallerat, så lär den dig att hålla gasfoten i styr. Det spar många droppar bensin.

o Se till att din nästa bil har uppväxlingsindikator

Anknyter till ovanstående punker, att vi ofta drar på växlarna för länge. Även detta hör till biltillverkarnas standardrecept för deras snålbilar.

6. Luftkonditioneringen eller klimatanläggning

som idag finns på de flesta bilar, skapar kyla i kupén genom att pumpa kylmedium. Detta är ett maskinellt arbete som kostar energi, i detta fall bensin. Varma dagar är det förstås värt varenda öre, men alla andra dagar så den slentrianmässigt är påslagen? Ställ den på ECON eller motsvarande. Prova att slå av och på den när bilen står på tomgång och titta på färddatorns momentanförbrukning. Det ger utslag direkt. Har du ingen färddator? Be grannen om en demonstration, han kommer gladeligen visa sina finesser för dig.

7. Maskinellt

o Underhåll maskineriet

Serva bilen så motorn mår bra och går mjukt. Du får mycket svårt att körmässigt kompensera för misständande tändstift, igensatt luftfilter och smutsiga spridare.

Och bromsar som ligger på kan öka förbrukningen i princip hur mycket som helst.

o Motorvärmare

En motor förbrukar mindre bensin när den är varm än när den är kall. Mindre friktion, effektivare förbränning och du slipper använda bensin för att värma motorn.
Lösningen heter motorvärmare och om du inte betalar för elen, t.ex. om den ingår i p-platshyran eller om du står vid jobbet, har du den påslagen året om. Du kommer ändå inte upp till drifttemperatur. Betalar du själv är det lönsamt att använda den när det är kallare än +10 grader ute och i högst två timmar före avfärd.

Skaffa gärna en oljetemperaturmätare om du inte har det. Den skiljer sig markant från vattentemperaturmätaren – din motor är långt ifrån uppvärmd när kylvattnet når drifttemperatur runt 95 grader. Tro mig, oljetemperaturmätaren har knappt börjat röra på sig då! Det är först när oljan är driftvarm (cirka 100 grader) som motorn räknas som driftvarm.

Hur mycket går det då att spara?

Det beror förstås helt på hur mycket bilen drar från början, men om du applicerar alla dessa knep fullt ut kan du säkert få bilen att dra under vad den är deklarerad för och det är inte illa, med tanke på hur pass försiktig körning standardkörcykeln som ger den officiella bränsleförbrukningen är.

Jag har t.ex. kört min femcylindriga Audi 100 på 0,71 och den är deklarerad till 0,85.
Om jag på det viset kör 2000 mil per år spar jag in 320 liter bensin värt idag cirka 4500. Eftersom ungefär 75% av bensinpriset består av olika skatter så innebär det att du blir en glad skattesmitare och lurar staten på 3300 kronor helt lagligt.

Har du fler tips? Kommentera gärna!

Lycka till, men spar med förnuft – t.ex. kan bogserlinan vara värd några extra droppar den dag den behövs.

Läs mer om beteendet på våra vägar här och kommunala fasoner på våra vägar

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Bil, Tips i vardagen och märktes . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till 7 bästa och billigaste sätten som fungerar för att få Din bil att dra mindre bensin

  1. kianoush skriver:

    Möntera Mindre hjul fram störe hjul bak, frmhjuldrivna bilar ,leda luften till avgassystem för att kyla ner röret genom att bora och
    möntera en o spiral metal rör fl,,,,,,.

    • DonDoc skriver:

      Mindre hjul fram ger lägre utväxling vilket sannolikt ökar förbrukningen.

      Varför skulle det vara bränslebesparande att kyla avgaserna med fartvinden?

  2. Berndt Kockum skriver:

    Snåla inte för mycket med att använda bromsarna. Dom måste motioneras någorlunda, annars rostar skivorna, eller så kärvar bromskolvarna. I båda fallen innebär det dyra renoveringar och ibland högre bränsleförbrukning och andra bekymmer. Några rejäla inbromsningar då och då gör susen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s