Därför är farthinder i städerna fel

 

Det där med omslagstid förresten (se Därför respekteras inte hastighetsbestämmelserna). Det för oss in på kommunal vägtrafik. Ni vet, inne i städerna är det ju era lokala kommunala toppolitiker och deras byråkrater som bestämmer hur gator och vägar ska behandlas. Tänker verkar vara lite detsamma: ”Bilisterna kan gott åka långsamt en bit extra, det är bara bra!” Men det är just det det inte är. De allra flesta av oss bilister respekterar sådant som känns rimligt och begripligt, medan orimligt och obegripligt skapar misstro och förlorad respekt. Och den förlorade respekten torkar sedan av sig på andra trafiklagar, dessvärre. Anställ en beteendeveterare, får ni höra.

 

Men nu var det omslagstid och du känner igen detta med. Det kroniskt rött lysande trafikljuset vid ett övergångsställe. Tanken är god – sakta in utifall att någon kommer. Fungerar på alla som inte bor i området, men de flesta som passerar är lokalbefolkning och de vet att rödljuset slår om när de kommer tillräckligt nära. Så de håller nere. För så fungerar folk. Vanedjur, lata av naturen. Problemet blir förstås den dagen när någon stackare faktiskt tryckt på knappen och fått grön gubbe, så rödljuset för

 

 bilisterna inte alls slår om. Först ska bilisten inse ”jäklar, det slår inte om” och sedan stå hårt på bromsen. Och helt plöstligt har det som skulle vara en ökad säkerhet för gångarna blivit en dödsfälla, ett ställe där fotgängarna invaggas i falsk trygghet. Påkörning bakifrån är också en potentiell risk, när framförvarande tvingas bromsa hårt.

Lösningen är lika enkel här: låt det alltid lysa grönt, för när det lyser rött är det något som avviker från det vanliga och bilisterna reagerar i god tid på det och kan stanna utan dramatik.

Det finns flera andra mer eller mindre finuliga sätt att minska hastigheten på våra kommunala vägar. Visst tar de flesta ner farten, men vänta nu, det var väl ökad säkerhet för de oskyddade trafikanterna vi var ute efter, egentligen?! Minns att när ”zebralagen” infördes, så ökade antal påkörningar på övergångsställ.

Hur är det med alla hastighetsbekämpande åtgärder som finns, som slalombana, chickenrace, gupp etc. Dessa placeras på ställen där man vill få ned hastigheten, t.ex. vid övergångsställ, cykelöverfarter och dolda korsningar, ställen där det är viktigt att ha kollen vad som händer vid sidan av vägen. Men för egen del kan jag ärligen säga att jag har fullt fokus på att tråckla min bil genom slalombanan av blomlådor, eller bedöma om mötande bil håller högre fart än mig och tänker klämma sig före på den avsmalnande vägen. Eller bedöma avstånd och skarphet på vägbulan framför. Dessvärre tar det fokus från det som vi skulle skydda.

Störst kör först!

Bilden visar en matargata i Ekeby, Uppsala, där kommunen smalnat av vägen utan att sätta upp skyltar för bilisterna om vem som har förkörsrätt. Resultatet blir fullt fokus på de andra bilarna och inte på de som skulle skyddas – cyklister och fotgängare. Vi är bara människor. 

Är det någon som vågar göra en studie och se om dessa ingrepp i vägnätet har avsedd effekt? I samma utredning kan det gärna presenteras hur mycket det kostar miljön i form av ökade koldioxidutsläpp, för det blir tämligen mycket gasa bromsa vid dessa farthinder.

Vill du enkelt minska din bils koldioxidutsläpp? Läs om de 7 bästa sätten här

Kör med förstånd!

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Bil. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s