Auto Motor och Sport – bra, men…

Jag gjorde mig kvitt en vana, som började bli en belastning. Självklart ska man göra så, eller hur? Jovisst, det kan tyckas enkelt, men att bryta en vana är sällan enkelt, och detta försvårades av fällorna och lockbetena som marknadsförare och ekonomer lagt ut.

Det handlade om min prenumeration av biltidningen Auto Motor och Sport, en tio år gammal historia, som har gett mig många trivsamma stunder.

Men på senare dagar har det inte varit lika passionerat, lika lockande. Förr har jag fått lägga band på mig för att inte sträckläsa tidningen, utan spara lite på den.

Det jag som har förändrats, inte tidningen, förutom till det bättre. Auto, Motor och Sport är idag en mer tilltalande produkt än den var för tio år sedan. Ändå är jag inte lika attraherad längre. Det började med att jag inte klarade av att läsa de stora, grundliga testerna. Du vet – vem bygger bästa Svenssonkombin – Volvo V70 mot Ford Mondeo, Opel Vectra, Hyundai i40, Toyota Avensis, Honda Accord, Saan 9-5 och Volkswagen Passat. Med antal drickabackar i bagagerummet och driftkostnader och snusförnuft. Jag tog det initialt som att sofistikerat min smak, men när jag inte heller klarade av att ta mig igenom testet mellan McLarens nya vrålåk, utmanat av Ferrari 458 Italia & C:o – ett test helt befriat från bagageutrymmen och andra trivialiteter, då fick jag inse att jag inte har längre samma brinnande bilintresse som tidigare. Missförstå mig inte. Jag är inte på något sätt ointresserad av bilar, men intresset kanske har gått ned från en femma till en fyra plus, på den gamla klassiska femgradiga betygsskalan. För min sista tidning jag fick i brevlådan innehöll test av Porsche 997 GT3 4.0 och nya Porsche 991, artiklar som jag snabbt bläddrade fram och sedan läste om veckan efter.

Auto Motor och Sport lockar med flera förmåner som prenumerant och ännu fler för oss som prenumererat på minst 100 tidningar i rad:

• digitaltidningen tillgänglig före andra prenumeranter före icke-prenumeranter (men den läste jag ju inte, jag gillar papperstidningen och dessutom gick inte denna digitaltidning att lästa på iPad. För det behövde man slanta upp en 50-lapp extra!)

• möjlighet att deltaga i speciella utlottningar (en möjlighet jag aldrig nyttjade)

Se TV-klipp med biltester (har jag heller aldrig nyttjat)
• mm men inget som jag egentligen någonsin nyttjat.

Men jag hade möjligheten. Genom att sluta prenumerera frånsade jag mig ett knippe möjligheter. Sådant tar emot. Att stänga dörrar.

Samtidigt ger det en frihetskänsla. Jag slipper få travar med utlästa tidningar som jag drar mig för att kasta – de kostar ju i alla fall 69 kr per styck. (snacka om värdeminskning, kan få en bil att framstå som stabil investering). Och jag får en ny möjlighet: eftersom jag spar in 1250 kr per år på detta, så kan jag unna mig att köpa något lösnummer ibland. Och då kan jag välja Auto Motor och Sport, men jag kan även välja Sportbilen, Klassiska Lastbilar, VolksWorld, Porsche GT Cars, F1 Magazine, eller vad som lockar just då. Och bredda mitt bilkunnande och –intresse.

Dessutom ger det mig ”möjligheten” att nyttja Auto Motor och Sports utmärkta hemsida. Den har jag undvikt som prenumerant, eftersom flera artiklar kommer där innan de kommer i tidningen och då kändes den pinfärska tidningen halvläst redan som ny.
Hur gjorde jag då för att ta mig ur denna lockelse, att stanna kvar som prenumerant och behålla de möjligheterna?

Lösningen blev som så ofta – att inte göra någonting alls. Jag bara lät bli att betala räkningen, så slutade tidningen att komma. Så enkelt, men ändå så svårt.

Läs hur det gick sen! och om Porsche 991 – nya 911an, samt om

Myterna med oktan och bensin

 

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s