Stalljobb i 130

Tisdag innebär arbetsdag på Lärje, dvs ångloken i Göteborg. Nu var det tid avsatt för det. Ändå kändes det si så där. Lite motigt, det var en stund sedan jag såg dem, du vet hur man känner sig då. Vad finns det att göra för mig där? Tänk om jag blir satt på att måla någon vagn! Hemska tanke. Långt att åka. Jag blir tvungen att kliva upp tiiidigt imorgon bitti i så fall. Så enkelt att bara stanna hemma och slappa!

Men vänta nu. Långt att åka?? Jag trodde jag såg det som ett nöje. Hm, låter som undanflykter. Jag åker, jag hade ju sagt till Morrgan (ordförande i BJs) att jag skulle komma. Så jag åkte och kom fram. För att komma dit från E45 norrifrån får man åka parallellt med och förbi Lärje och sedan tillbaka. Det gav mig chans att se att en V3:a (litet diesellok) var ute och arbetade med något utanför grindarna. Desto mer spännande var att JÅÅJs H3:a stod på området, den som var med på körningen i september. Jag har aldrig sett henne levande och det är ett unikt lok, fanns två sådan och bara detta exemplar är kvar.

Svensk ingenjörskonst - DJ H3 10 på Lärje 2011

Jag svänger in på området och möts åter av den där kymigheten i sinnet: ”Vad gör jag här? De har väl glömt mig, det var ju så länge sedan jag var här sist”.
Jag parkerar bredvid BJ B3 130 som står närmast baracken, kliver ur och plockar fram overallen. Tobias (en annan) hälsar glatt och konstaterar att det var länge sedan. Sedan kommer Morrgan gående: ”Hej du. Du kan väl sota och slagga 130:n. Här har du en pannlampa som jag tycker är bra” Där fick jag så jag teg för farhågorna om bortglömdhet och vagntjänst! Där stod B-lok och väntade på mig, hurra! Han trycker lampan i handen på mig och fortsätter: ”Vi håller på att byta slipers där ut, det blev lite bråttom, men du vet väl hur man gör själv”. Jag bekräftade det och han sade som avslutning: ”Och sedan har du H3:an därborta, hon behöver också slaggas, du såg att vi har DJ H3 10, här vad?” Då får man vara nöjd! Perfekt uppgift, rätt material, viktigt, motiverande, tungt och skitigt. Helt underbart!

Jag hann och orkade bara med 130:an kan jag villigt erkänna. Tungt som f*n. Nästan lika skitigt. Hon skulle behöva en putsning också, men det får blir senare. Ett par andra kom förbi på väg till sina uppdrag. Och likadant där, det var som om jag varit där igår och inte för ett halvår sedan. Lika enkelt, trevligt och okomplicerat som alltid.

Båda min fordon behövs lite puts... Kajsa till vänster, BJ B3 130 till höger

En till viktigt sak kom löstes. Jag var ju inte med på senaste körningen, dels pga en del förkylningar, men framför allt just för att jag inte varit så aktiv på senare tid och då känns det lite fräckt att komma och aspirera på bara godbitarna, dvs körningen. Men så pratade med en Per-Inge där, som berättade att det varit svårt att få ihop besättningarna till loken. Så jag bestämde mig för att tydligt klargöra för Morrgan att han bara behövde lyfta på luren, så kan jag vara där på 6 timmar om det vädras kolrök!

Det tyckte han var bra att höra, inte heller tyckte han att jag skulle ha jobbat för lite för att få vara med åka köra. Det hela mynnade ut i att jag inte verkar vara införd på Kristoffers personallista, och det är han som ansvarar för bemanningen. Inte undra på att jag inte tillfrågats. Men Morrgan skulle se till att det blev fixat och det Morrgan lovar brukar bli så.
Och 12:e maj nästa år, fick jag även höra, då är det dags för en ny parallellkörning. Fyra ånglok, tur och retur Göteborg-Halmstad. Gissa vem som eldar då!

I hytten på DJ H3 10 – njutbart!

Tungt, skitigt och Underbart!

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Järnväg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s