En smak av framtiden – smakade den bra då?

För ett tag sedan gjorde jag ett planerat impulsköp. Jag hade alltså funderat på det ett tag, men när jag sedan slog till blev det något jag inte ens visste om fanns förrän strax innan.

Det var dags för en motoriserad 2-hjuling. Vad hade jag inte helt bestämt, en 125:a, en EU-moped eller en oskyltad moped. Bara att det skulle vara av god (läs japansk) kvalitet. Sonderade Blocket och funderade. Jämförde försäkringar. Ringde på någon, men de fina och bra maskinerna med bra pris hade alltid det gemensamma med att vara sålda.

Så dök det upp en kolsvart skapelse, knivskarp. En EU-moped. Tysk! Oj! E-max. Vad sjutton är det? En elektrisk moped. Hm.
Tanken fick mogna och driftkostnaden var tilltalande. I princip servicefri och tankfri. Bara lite el… E-max

Jag ringde. Ägaren svarade att den var i Kalmar (annonsen i Stockholm). Jaha, samma gamla visa.

Tiden gick och senare fick jag ett mejl från ägaren, som förklarade att han nu var tillbaka och ville sälja mopeden om jag fortfarande var intresserad. – Men, var den inte såld till Kalmar?
Nix, den bara förvarades där. Räkna ut sannolikheten för det.
Så, jag slog till, osett. Utan att aldrig sett en elektrisk moped, än mindre kört en. Men den var ju tysktillverkad. Och säljaren en disputerad meterolog. Vad kunde vara fel?

Jag skickade över pengar, men kan du tro, ägaren försvann inte, utan var en riktigt trevlig ung man. Säkert en modern man, liksom du och jag.
Han och jag träffades i tunnelbanan, skrev på papper och någon dag senare kom en stor lastbil med Den Svarta Faran lastad. Lika fin som på bilden.

E-max - elektrisk moped med högsta tillåtna effekt!


Sedan kommer ju hjärtklappningen. När ska det visa sig att man blivit lurad? Sticker i nyckel i tändningslåset. Vrider om. Instrumentbelysningen tänds – ”Welcome E-max rider” står där. Fränt. Jaha… sen då?

Inget mer läge på tändlåset. Ingen kick, förstås. Hm. Provade att vrida på gashandtaget (jodå, det heter gashandtag även på en elektrisk moped). Ingenting. F**n.

Instrumentering på E-max. Påminner ytterst lite om en VW Bubblas


Fäller upp stöder och börjar leda den mot garaget för att konsultera instruktionsboken. Vilken skam… På vägen vrider jag lite tanklöst på gashandtaget igen och… vad i He… ojäklar! Där drog den iväg med mig och jag fick springa bredvid tills jag kom på att det gick ju att sluta gasa och även att bromsa. Hehe!

Det fanns alltså en spärr mot start med stödet nere. Lurigt!

Jag satte mig på. Såg mig lite misstänksamt om, ungefär som när man ska norpa lite godis ur godisskålen. En ohejdbart leende av förväntan etablerar sig i ansiktet. Jag vrider lite. Och E-maxen smyger iväg. Inte ljudlöst, men tyst. Och snabbt.

Jag tar en sväng. Den går mjukt, tyst och finfint. Det var inget lur. Den fungerar ju! Med en klar smak av framtiden, en eldriven framtid.

Eldrift är märkligt på så sätt att den är markant kraftigast i början av registret, så man blir lite lurad, för där en bensinmotor börjar dra, där klingar elmotorn av. Lite som en turbodiesel i karaktären, fast helt utan turbofördröjning. Dessvärre är den förstås toppfartsbegränsad, så nu har jag två fordon med begränsad toppfart! Se även inlägget om Frida Folkvagn, min Passat. Och det klart, begränsning för en själv smakar initialt inte bra. Men ibland finns dem där av en anledning. Kanske kan jag finna anledningen och bli till freds med den vad det lider. Tills dess lider jag av att vara påtvingad en begränsning. Eller två.

Tro mig, jag kommer aldrig sakna ljudet av en encylindrig mopedmotor. Men att ersätta en skönsjungande ottomotor under huven… nja det är jag inte mogen för. Så smaken är som baken – delad. Perfekt för detta stadsfordon. Men det betyder inte att eldrift är universellt för alla fordon. Tänk järnvägen till exempel. Vad är en Rc6:a jämfört med ett ånglok? Test själv!

En sylvass hälsning från framtiden

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar. Bokmärk permalänken.

En kommentar till En smak av framtiden – smakade den bra då?

  1. Ping: Miljöbensin, syntetisk bensin och alkylatbensin | Absolutman

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s