Nyvaxad, fulltankad, farthungrig och redo!

Kajsa njuter av den varma hösten och står och värmer upp sig inför omslaget till 40.000 mil.

Kajsa värmer upp


Jag tänkte ge dig lite bakgrund. 40.000 mil är ändå en ganska anmärkningsvärd mätarställning. Kanske ligger det något fusk i det hela? Nej då, mätaren är original, liksom motor och hela drivlinan. Kort sagt, hon är bara servad och fått slitdelar bytta. Och karossen reparerad, som kanske syns på bilden. Vi tar det först. Redan hos förra ägaren fick hon aktern lagad hos VAG sedan någon närgången medtrafikan (mottrafikant?) tryckte sönder den. Det syns inga spår av det idag. Samma ägare skadade taket, när han körde in i garaget med två cyklar stående på takräcket. Med 18.000 mil på mätaren sålde han henne.

Sedan var det min tur. En knuff i bakändan, som bara tog i kroken dock, sedan en bulning av förardörren tillföljd av ett träd som planterats felaktigt på en parkering. Och så den största smällen, för drygt 8 år sedan. Det var i mitten på oktober och snön hade lagt sig över stan. Kajsa var sulad med fina vinterdäck, men vad hjälpte det när en Golf på sommardäck inte kunde ta kurvan utan frontalkrockade med mig.

Hon vad körbar därifrån för egen maskin och jag fick instruktion av försäkringsbolaget att åka till anvisad verkstad, som sade 32.000,- kostar jobbet. Sneda balkar, riktningsbehov etc. Bolaget värderade henne till blott 20.000,- och ville lösa in henne, men efter en hård förhandling fick jag 17.000,- i handen och Kajsa i garaget.

Där stod jag. Ringde runt, men ingen ville rikta, utan att göra resten av jobbet. Så jag började kika på skadan och insåg snabbt att verkstaden hade ju aldrig ens tittat på henne, för den längsgående balken var inte alls sned och den tvärgående… ja den existerade inte ens! Så jag plockade bort det som var dåligt, köpte ny front och strålkastare på skroten, rätade ut kofångarfästen och motorhuv och på en arbetsnatt utrustad med digestivekex och joltcola, så hade jag fått ihop henne igen. Det är mer än 12.000 mil sedan nu.

En annan fråga som kanske uppkommer är, kanske har hon bara gått långa pendlingsmil i ett makligt tempo?!
Är det därför hon har kunna tillryggalagt denna sträcka?

Nix. Hon har visserligen gått långa sträckor, men makligt tempo känner hon inte till. Hon har gått i stadstrafik, med kallstarter och allt. Hon har dragit tunga släpkärror. T.ex. en reservdelskompis till henne med ett otal uppsättningar hjul lastat i den på släpkärran. Hon har korsat Tyskland på Autobahn på en tank. Bensinen var billigare både i Österrike och Sverige, så jag fyllde henne upp i röret i Seefeld och sedan tankade jag först i Trelleborg.

Just när jag köpt henne 1999 så började jag studera igen och målsättningen var att hon skulle hålla över studietiden, planerad färdig till 2004 och en bonus skulle var om hon gick ytterligare ett år så det fanns tid att spara ihop nytt bilkapital när jag börjat jobba. Jag beräknade att hon då skulle ha gått 28.000 mil, vilket lät jättemycket i mina öron. Men kanske var det möjligt!
När jag tog examen var hon alltså ganska nyss uträtad och gick finfint. Jag började doktorera och jag satte upp ett nytt, osannolikt mål för Kajsa – hon skulle få hålla över doktorandtiden, ytterligare fem år!

Jag disputerade 2008… tre år senare rullar hon vidare i flottan. Visserligen tillsamman med Frida Folkvagn, men ändå! Och nu är det snart dags för 40.000 mil. Häng med!

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Mina bilar och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nyvaxad, fulltankad, farthungrig och redo!

  1. Martin skriver:

    Fina historier om en fin bil. Jag känner mig stolt som har bidragit med åtminstone ett trettiotal av de där 40 000 milen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s