Mera Mätare – Kajsa som provbänk

Mätare – visst är det fränt! Ju fler, desto bättre. Hur många har du på din instrumentpanel? Kajsa, min Audi 100, har fyra i original. Det är inte mycket att hänga i granen, även om de fyra hör till de viktigare, förstås. I tillvalslistan 1989 fanns extra mätare, tre stycken snyggt integrerade förstås. Men om man inte beställde bilen själv och den som gjorde det glömde kryssa i det tillbehöret, vad gör man då? Eftermonterar, så klart!

En fördel med en gammal bil är att du törs använda den. Och prova saker med den.

Eller… vadå så klart? Jag har under många herrans år samlat på mig fräna mätare, både genom fynd på skroten och genom fynd på Tradera. Och sedan är det ju bara att montera dem. Eller inte. Det är ju så enkelt att det just aldrig blir av. Kanske är det inte så enkelt, när allt kommer omkring.

Jag fick i alla fall ett ryck för något år sedan, på semestern, och monterade den kanske viktigaste, men åtminstone den fränaste, mätaren: en vakuummätare, eller ’gas control’ som det står på den. Den mäter undertrycket i insugningsröret. Den svarar direkt på vad du gör med gasfoten och den kan lära dig att köra snålare. Inte minst är den frän i att den hela tiden rör sig och levererar intressant data. Dessutom är det väl den enda mätaren som inte har någon gradering, även om jag sett något annat fabrikat som graderat med mmHg.

Men en extra mätare gör ingen julafton. En extra mätare är ingen mätare.

Så en dag kom det ett sådant där ryck igen. Det ryckte igång lite försiktigt, genom att njuta av mätarsamlingen. Plockade fram några som skulle kunna tjänstgöra tillsammans. En panel, ett mätarhus… tja det är ju så enkelt. Bara man börjar. Eller åtminstone så länge de ligger på skrivbordet snyggt monterade. Bara inkopplingen kvar.

Det var:
Vattentemperaturmätare
Voltmätare
Oljetemperaturmätare
Oljetrycksmätare

Givare då? Det får man sällan med när man köper begagnat och inte ids man ta det på skroten heller. Var köper man givare till VDO-mätare? Och blir man rånad? Äh, jag provar med Biltemas givare. Billiga och, framför allt, lättillgängliga. Och dessutom en adapterplatta att sätta innanför oljefiltret för att få plats med oljegivarna.

Okej, givare på plats, kablar in genom torpedväggen, resten var helenkelt. +kabel till plus och –kabel till minus och givarekabel till givare. Enkelt, som sagt, bara att vara metodisk, men uj så mycket kabel det blev.

Här fick jag erfara något intressant. Alla strömkablar var inkopplade och allt var provisoriskt monterat och då slog oljetrycksmätaren i botten. Den kopplade jag ur och tog en paus för att fortsätta dagen efter. Då hade batteriet laddat ur! Trots att strömmen till mätaren var avstängd.
Jag laddade batteriet och trodde att det var fel på oljetrycksmätaren. Men så anslöt jag givarkabeln och då minsann fungerade den. Det hade jag inte väntat mig. Och med alla kablar anslutna, till alla mätare, så gick det inga tjuvströmmar och batteriet laddade inte ur!

Provstartade för att få mätvärden på mätarna. Här kan tilläggas att Kajsa under ett antal månaders tid gått lite ojämnt, men ibland blixtrat till. Det kändes lite som om hon motarbetade sig själv, men tändningen stod rätt.

Testinkoppling av mätare

Motorn värmde upp och här lärde jag mig hur snabbt vattentemperaturen går upp, men hur långsamt oljetemperaturen går upp. Det är riktigt stor skillnad. Och med stigande oljetemperatur så sjönk oljetrycket. Vilket snyggt visar varför man ska varva en kall motor mycket lite: en kall motor på tomgång har nästan maximalt oljetryck eftersom oljan är kall och seg. En varm motor på tomgång har ett lågt oljetryck och det stiger med ökande varvtal för att säkerställa smörjningen. Men den kalla motorn kan inte öka oljetrycket mer och därmed blir smörjningen dålig och slitaget kraftigt.

Hm, oljetemp på 75 grader, oljetryck på 1,5 bar, vattentemp på 120 grader och 11,5 volts spänning.

Jag lade ett antal mil med detta nya mätararrangemang och njöt av det. Funderade över hur jag kunde ha 120 grader i vattnet utan att det kokade. Måste vara ett fruktansvärt tryck i systemet. Kanske därför som en anslutning på kylaren brast för ett antal år sedan.

Ibland slog mätarna något. Och efter ett tag så jag samband med att detta kom samtidigt som Kajsa för en kort stund gick lätt och fint, så som i fornstora dagar. Det fick mig att fundera.

Väl hemma i garaget kollade jag spänningen direkt på batteriet, som var över 12V utan att generatorn laddade. Hm, det föranledde mig att kolla anslutningarna. Det visade sig att klämman på minuspolen, som satt hårt och bra, inte satt tillräckligt bra. Den satt lite högt upp och genom att massera ned den några millimeter – och därmed öka anläggningsytan – så hände det saker:
Kajsa blev att gå perfekt igen och förbrukningen sjönk med ca 1,5 dl per mil.
Mätarna ändrade också sig, motsvarande ovan, så var det nu oljetemp på 80 grader, oljetryck på 2,0 bar, vattentemp på 97 grader och 12,5 volts spänning. Att mätarna visade för lite med dålig jordning, det var väl rimligt, men knepigast var att vattentempen visade för mycket!

Fullt fungerande mätararrangemang

Fullt fungerande mätararrangemang

Oljetemperaturen ändrar sig efter hur mycket motorn varvar. Att smyga omkring inne i stan ger mig en oljetemp omkring 80 grader när den väl blivit varm. På landsvägen kan den kila upp till dryga 85 grader och vid längre högtempsträckor kan den gå upp till 100 grader. Men sjunker snabbt om man sänker farten, eller stannar.

Just detta faktum att det tar sådan lång tid att få upp oljetempen – att bara köra några kilometer till affären får knapp mätaren att röra på sig – föranleder mig att tänka på valet av olja. Jag har 10W-40 idag. Undrar om en 0W-40 skulle vara värd sitt pris, om den är mer lättpumpad som kall och därmed säkerställa smörjningen tidigare? Läs mer om olja och viskositet här

Läs mer om Kajsa här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s