Världens bästa räserförare – Kimi Räikkönen

Formel 1 anses rättmätigen vara kungadivisionen inom motorsporten. Dessutom är det världens näst största sport, sett till hur många som följer den. Bara fotboll är större.
Formel 1 är fullt av riktigt stora förare och ett knippe fantastiska förartalanger, som sig bör. Därför är det något riktigt extra med den förare som lyckas sticka ut i den mängden, speciellt som han debuterade i Formel 1 mitt under den gyllene eran av dominans från Schumacher – Ferrari – Brawn & C:o. Jag talar förstås om Kimi Räikkönen.

Kimi Räikkönen körde Formel Renault 2.0 (en tuff enhetsklass) i England år 2000 och hade vunnit den långt innan säsongen var över. Det gav honom ett test hos Sauber, som gav honom andra stolen i samma team år 2001. Som teamkollega hade han Quick-Nick, med betydligt större erfarenhet och mer om det längre fram.

Sitt första Grand Prix körde Kimi i Australien 2001, ni vet ett sådant där tidigt lopp, när man får kliva upp halv sju på söndagsmorgonen. Kimi Räikkönen sov till en halvtimme innan start och tog sina första poäng i det sitt första lopp. Och det var på den tiden då bara de sex första bilarna i mål fick poäng.

Samma år körde Mika Häkkinen sitt sista år i F1 och Quick-Nick var självskriven att ersätta Häkkinen till säsongen 2002. Snabb, tekniskt kunnig och tysk, vilket förstås gillades av Mercedes, som levererade motorerna till McLaren redan då. Men Kimi Räikkönens formkurva var oändligt brantare än Quick-Nicks och även om Quick-Nick slutade på platsen för Kimi år 2001, så såg alla potentialen i Kimi Räikkönen. Sir Frank Williams och Patrick Head i WilliamsF1 ville signa Kimi, men BMW sade nej. Istället lade säkert Häkkinen in ett gott ord för sin landsman – typ ”If you want to win, sign a Finn” – och Kimi Räikkönen skrev femårskontrakt med McLaren.

2002, alltså Kimi Räikkönens först år med McLaren, var Ferrari och Schumacher i fullständig dominans. Ändå var Kimi mycket nära sin första seger, detta i Frankrikes Grand Prix. Kimi ledde mot slutet och såg ut att kunna hålla en attackerande Schumacher stången. Men för sent såg Kimi oljespill från en havererad Toyota och fick ta en vid linje i kurvan och vips hade Schumacher passerat och vann. Kimis inställning till tävling var tydlig på presskonferensen efteråt: han berättade kort att han såg oljan för sent och halkade i den och sade att ”It was the worst race of my life!” nästan med tårar. Schumacher klappade honom vänligt på axeln och det fanns nog ingen annan är Kimi Räikkönen själv som tyckte att det var hans livs sämsta lopp.

2003 var ett intressant F1-år. Kimi Räikkönen tog sin första GP-seger i Malaysia. Många trodde att Juan-Pablo Montoya i Williams skulle vara varm nog i kläderna för att ta hem årets titel, och han skulle vara med länge i kampen. Men striden om titeln 2003, som gick till sista loppet, stod mellan regerande världsmästaren Schumacher och Kimi Räikkönen. Och båda började säsongen i fjolårsbilarna och Kimi körde sin fjolårsbil hela säsongen!

Kimi Räikkönen förlorade VM 2003 med 2 poäng och det finns ju aldrig några om, men låt oss ändå minnas två omständigheter: Spanien. Kimi startar sist, efter att motorn sagt upp sig i kvalet. Jaguaren framför honom får motorstopp i starten och Kimi kör in i honom. Där hade kanske dessa poäng annars bärgats. Sedan hade vi Brasilien, i regn, där Kimi ledde bekvämt, medan Schumacher sladdar av och det leder till rödflagg. Kimi koras segrare på plats, men får efter lusläsning av reglementet lämna ifrån sig den pokalen till Fisichella, eftersom man räknar den som ledde två varv innan rödflaggningen som vinnare. Och då var Kimi i depå.

2004 förväntade vi oss alla en stenhård fight mellan Kimi Räikkönen i McLaren, Schumacher i Ferrari och Montoya i Williams. Men både McLaren och Williams gick bort sig i designen och istället var det bara Ferrari. Närmaste utmanaren var Honda, men de var ingen match för Ferrari. McLaren-chassiet var rent uselt och skakade sönder Mercedesmotorerna; sällan hade vi upplevt så många motorras på en säsong. Men Kimi Räikkönen kämpade på och lyckades med bedriften att i Kanadas GP ta poäng med en sjätteplats, trots klippkort i depån. Felande elektronik gjorde att han gjorde fem depåstopp. Mot alla odds lyckades han också vrida ur en seger ur den bilen, i Belgiens GP.

2005. McLaren tog sig samman och presenterade sin MP4-20, som med sin motorkåpevingar kallades MP4-viking. Sett rakt framifrån såg dessa vingar ut som vikingahorn på förarens hjälm. Förhandssnacket inför säsongen handlade mycket om Kimi Räikkönen som nu skulle få den högt rankade Montoya till teamkamrat. På försäsongstesterna hade Montoya en hjälm med motivet av en blåslampa som smälte ett isblock – Kimi Räikkönen går ju under smeknamnet ”Iceman

De tre första loppen verkade MP4-viking inte vara mycket bättre än sin föregångare, men potentialen fanns där. Bilen var rask inom ett smalt område och krävde noggranna inställningar.

När Europasäsongen började hade Kimi luskat ut hur MP4-viking skulle ställas in och på Imola flög han iväg från motståndet. Tills drivaxeln gick av. Sedan kom det fler vinster och det var inte Montoya som var motståndet, utan Fernando Alonso i Renault, en Renault som var klart långsammare än MP4-20, men som alltid höll ihop. Det gjorde inte McLarenbilen. Det var motorras och hydraulikfel titt som tätt och flera gånger tvingades vi bevittna hur Kimi Räikkönen klev ur sin havererade bil och kastade ratten i ren frustration. Visste du att en ratt kostar runt $50.000!

Kimi Räikkönen bjöd på några fanastiska uppvisningar detta år, inte minst i Japan, där han startade från plats 17 till följd av regn i kvalet. Men i Belgien fick vi se kyla och intelligens: Montoya ledde förE Kimi och det blev säkerhetsbil – alla ville in i depå och då är det skit att vara andra bil i teamet, för då får du vänta på att din teamkompis blir klar. Och därmed får du i princip alla första-bilar framför dig på banan efter stoppet.

Men Kimi Räikkönen, som låg tvåa, visade iskallt hur man kan göra och kröp fram på depåinfarten, där ingen kan köra om, och tvingade alla att vänta på att Montoya blev färdig i McLarens depåbox. Sedan kunde Kimi göra sitt depåstopp och komma ut som tvåa. Och Montoya fick inget förspång, eftersom säkerhetsbilen stoppade upp hans framfart.

Kimi Räikkönen var som sagt överlägset snabb detta år, men det hjälpte inte när bilen inte höll ihop och mot Alonsos tur. Och även om Kimi förstås var besviken var han den första att gratulera Alonso till segern.

2006 och vi hoppades alla igen på Kimi Räikkönen, men MP4-21 var inte snabb och på kvalet till säsongens första lopp i Bahrain gick dessutom bakvagnen sönder och Kimi fick starta sist. Bilen var riktigt skral och det blev inte en enda seger för Kimi under året. Montoya fick sparken halvvägs genom säsongen, och den tidigare så högt rankade Montoya hade förfrusits i sin kamp mot Iceman.

Kimi visade iskallt tänkande och stort sportmannaskap, inte minst i Monaco, där motorn åter sade upp sig och fattade eld. Men istället för att bara parkera och hoppa ur – något som skulle ha stört loppet genom att dra fram säkerhetsbil, så släppte Kimi förbi trafiken genom att krypa upp på en trottoar, för att sedan korsa banan och parkera på ett ställe där bilen inte var i vägen. Hur många skulle ha haft den sinnesnärvaron med elden bokstavligen i baken och hur många skulle haft den omtanken?

Och sedan återvände han inte till garaget, utan blev gäst på en båt i hamnen invid banan och följde avslutningen på loppet därifrån, sannolikt med en drink i handen.

I och med 2006 så gick Kimi Räikkönens kontrakt med McLaren ut. Att Alonso skulle ersätta Montoya var redan klart och både McLarens Ron Dennis och Mercedes Norbert Haug ville förlänga med Kimi.
Men Kimi valde att lämna McLaren och uppgav aldrig skälet till det, även om jag tror att det handlade om att McLaren inte tillät honom att köra rally vid sidan av. Det gjorde dock Ferrari, som sparkade ut självaste Michael Schumacher för att ge honom en plats i teamet. Samme Schumacher som förvandlat Ferrari från ett team i mittfältet, till ett dominerande team.

2007 tackade Kimi Räikkönen Ferrari med att vinna premiärloppet, men sedan gick det trögare. Ferrarin var mycket annorlunda jämfört med hur McLaren byggde sina bilar och hur bilen svarade på olika inställningar och justeringar.
Men halvvägs genom säsongen hade han löst det och fått ge lite input på utvecklingen av bilen och Kimi Räikkönen var på podiet resten av året. Efter Japans GP återstod två lopp och 20 poäng att köra om. Lewis Hamilton i McLaren ledde med 17 poäng. Men på något magiskt sätt misslyckades Hamilton att knyta ihop säcken, genom att köra av i Kinas GP och sedan inte bli bättre än sjua i det avslutande loppet i Brasilien. Det medan Kimi Räikkönen gjorde vad han måste och vann båda loppen.
Utgången var ändå oviss, det diskuterades nämligen om BMW.WilliamsF1 skulle uteslutas från resultatet i Brasilien, för att de kört med för kall bensin. Dessa båda ekipage slutade framför Hamilton och om de hade fällts för detta hade det flyttat upp Hamilton i resultatlistan och gett honom VM-titeln. Men så blev det alltså inte. Kimi Räikkönen blev världsmästare i Formel 1 2007.

Även om 2008 började bra för Kimi Räikkönen, så tog utvecklingen av bilen en riktning som inte riktigt passade honom. Den utvecklades med hjälp av den pensionerade Schumacher på ett sätt som passade Ferraris ständige andreförare Massa, men inte Kimi. Men det var det här året som Kimi visade att snabb är han, genom att på hälften av alla Grand Prix sätta tävlings snabbaste varv – på sista varvet!

2009 och introduktion av KERS – Kinetik Energy Recycling System – i Formel 1 . Hybrider kort och gott. Energiåtervinning vars ström drev en elmotor. De stora teamen – Ferrari, McLaren och Renault, startade med detta och led av opålitliga system som gav en ogynnsam viktfördelning och årets kamp stod istället mellan Brawn GP och Red Bull Racing – både utan KERS, båda anförda av Ferraris och McLarens tidigare stora namn Ross Brawn respektive Adrian Newey.

Kimi Räikkönen beskrevs som en omotiverad skugga av sina fornstora dagar, men istället handlade det om en riktigt dålig bil, som Kimis talang och erfarenhet maskerade. Han tog fem podiumplatser i en bil som i bästa fall var den fjärde bästa i startfältet, alltså vore en sjunde plats bilens naturliga hemvist eftersom varje stall har två bilar. Och trots en dålig bil och trots att han var på väg att få sparken för att ersättas av Alonso, tog Kimi Räikkönen sin senaste seger, förstås vid Belgiens GP. Och faktum var att KERS hjälpte honom till den segern. Annars talar statistiken mot Kimis faktiska prestationer. Han var t.ex. ytterst nära från pole position i Monaco, bara några tusendelar bakom Jenson Button i en överlägsen Brawn-bil.

En annan sak som gör Kimi till en sympatisk person är hans lugna inställning till fakta och resultat. Han tillfrågades huruvida Jenson Button var värdig världmästare i Formel 1 2009 och Kimi svarade, ja, han fick flest poäng. Punkt. Motsatsen är 1997-års världsmästare Jaques Villeneuve som 2011 uttalade sig om att Kimi inte var värdig världsmästare, på oklara grunder. Somliga gör vad som helst för att media ska uppmärksamma dem. Kimi Räikkönen däremot, är tämligen ointresserad av media. Däremot mer intresserad av racing och fest.
Vid ett tillfälle gjorde han en intervju sittandes på en stillastående motorcykel och balanserade den bara med gasen, utan en fot i marken. En annan gång deltog han i ett motorbåtslopp, iförd gorillaklädsel och anmäld som ”James Hunt”. Efteråt fångades han på bild sovandes på en parkbänk efter en hård fest. – Jag dansade och drack några drinkar, varför inte? var Kimis kommentar.

2010 lämnade Kimi Räikkönen Formel 1 för att köra rally. Ryktena om come back duggade tätt och göddes av att Kimi ständigt sade att han inte stängt dörren för en återkomst i kungaklassen av motorsport.

2011 tog ryktena om en come back fart rejält, efter Kimi Räikkönens besök hos WilliamsF1. Och de fortsatte i och med att Qatars statliga bank villkorade att gå in som Williams titelsponsor (= stora pengar) om Kimi skulle köra för dem. Och Sir Frank Williams sägs ha besökt Qatar också.
Dessa rykten florerar i skrivandes stund och vi kan bara hoppas. Och det är många som hoppas. Flera av förarna har tillfrågats om Kimis planer och gemensamt är att ingen vet. Och att alla vet att efterfesterna skulle bli… mer.

De flesta förarna välkomnar också Kimi tillbaka, men inte Rubens Barrichello, eftersom det i så fall är hans stol som går till Kimi Räikkönen. Likaså har både McLarens teamchef Martin Whitmarch och Ferraris teamchef Stefano Dominicali båda sagt ungefär ”Normalt skulle jag aldrig råda sir Frank Williams om vilka förare han ska anställa, men om han har möjligheten att kontraktera Kimi Räikkönen, gör det för guds skull”.

Vid senaste loppet – Abu Dhabis Grand Prix – fanns det somliga som trodde/hoppades att WilliamsF1 skulle påannonsera Kimi Räikkönen som deras förare 2012. Så blev det inte, inte minst eftersom Kimi deltog i säsongens sista deltävling i WRC i Wales. Däremot var siktades båda hans managers – bröderna Robertson – som gäster hos WilliamsF1 under loppet.

Framtiden får utvisa hur det blir. Undertiden kan vi bara hoppas.

Läs mer om Kimi Räikkönen här och där!

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Bil och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s