Kajsas dom

Asfaltplanen utan för Bilprovningens anläggning är ruskigt stor, som en appellationsplats vid något ökänt läger… ”Anmäl dig här” står en uppfordrande skylt på byggnaden och därinne i kuren är det självbetjäning så långt ögat når. Jag knappar in registrerings- numret och får bekräftat att Kajsa är inställd och klar. Port 1-6 kan det bli.

Tar en liten titt bland de som jobbar, det finns nämligen en besiktningsman som inte får röra mina bilar. Den gång han besiktade en av mina bilar – en Audi 100 1.8 Avant – började han med att säga något i stil med att ”nu hade jag otur, för han gillade minsann att knacka rost”. Och han knackade med sin hacka, tills han hade hackat hål i framvagnsbryggan och därmed kunde underkänna henne. Men jag tror banne mig att han varken kollade lampor eller avgaser.

Att byta brygga är en del meck, man behöver lyfta på hela drivpaketet, kräla under bilen och det är rätt grova bultar som sitter rätt hårt, så jag lejde bort jobbet. När jag hämtar bilen, säger mekanikern: ”märkligt att du fick underkänt på det där!”.

Åkte så för ombesiktning och i bagageluckan låg den underkända och utbytta framvagnsbryggan, vilket ombesiktningsmannen såg och sade: ”märkligt att du fick underkänt på det där!”. Då är det lätt att hålla sig för skratt. Hackmannens våldsverkan och godtycke kostade mig cirka 3000,- i skattade kronor samt bortåt åtta timmar för att hitta och köpa reservdel, lämna och hämta vid verkstad och ombesikta.

Jag verkar inte vara ensam med av att ha drabbats på liknande sätt, en god kamrat och tillika docent, fick sin Saab 900 Turbo sönderhackad på liknande vis och den visuella beskrivningen tyder på att det var samme man.

Så alltså, skulle jag köra in genom porten med Kajsa och mötas av den mannen, så skulle jag backa ut igen. Visst, det skulle kosta mig de 300,- jag betalt för besiktningstiden, men jämfört med ovanstående kalkyl så vore det billigt. För att inte tala om vinsten i att bespara mig smärtan om han finge gå lös på Kajsa.

Därför tog jag mig en titt i hallarna, och minsann, arbetandes inne på trean var en lång, reslig, ljus karl – Hackmannen! Ifärd med att slakta en Suzuki.

Jag vände tillbaka ut på den mörka asfaltplanen, där Kajsa stod och väntade. Jag hade precis kommit fram till henne, då hennes registreringsnummer basuneras ut på husväggen i röda jättebokstäver och -siffror. Oj, här gick det undan. Port 4 också, vilken tur! Rätt framför mig öppnades fyran och bjöd in mig till ett bedrägligt ljus av hopp och värme.

In bakom ratten, i med nyckel och femman (alltså motorn, inte porten) vrålade igång. Såg upp och ser till min fasa – Kajsa till port 3. Tre! Hur gick det till?

Jag beslutade mig för att ignorera det. Fyrans port var fortfarande öppen och ingen annan hade åkt in där. Jag rullade in där så snabbt jag vågade, utan att få det att verka som om jag försökte meja ned alla där inne i någon sinneslöst attentat. Och jag var välkommen där. Puh! Det kändes som en halv seger. Kanske kom jag inte iväg tillräckligt snabbt att Kajsas nummer stod kvar på to-do-listan när Hackmannen tryckte fram sitt nästa offer? Snacka om nära ögat!

Det var rätt lugnt inne i hallen, en äldre man besiktade och fick assistans av en yngre. Det gick fort. De var inte i närheten av rosthammaren. En glappstyrled kunde jag inte neka till, den var glapp för mitt blotta öga. Dessutom har den suttit på i 8 år och drygt 13.300 mil. Inte heller kunde jag förneka att en avgasgummiupphängning gått av – vilket jag dessutim hört en tid, avgassystem slår lite då och då. Sedan anmärkte han på oljeläckage från motorn. Vilket han baserade på en massa oljespill under till. Fick anmärkning på det.

Men spillet kommer från läckan från blindpluggarna på Biltemas oljefilteradapter som jag monterade för att få uttag för oljetryckmätargivare och- oljetempsgivare. Hela undre delen av motor och växellåda duschades med ett par liter olja! Så en rejäl tvätt så är det löst. Och de andra felen var inte heller något att orda om.

Avgaserna var bra och bromsarna tog jämt. Det elektriska fungerar. Då får man vara nöjd, speciellt med 40.000 mil på mätaren.

Följ Kajsas framfart på Nätet och på Gatan – varför inte anmäla dig uppe till höger för att få e-mejl varje gång bloggen uppdateras?!

20111122-090230.jpg

20111122-090525.jpg

20111122-090538.jpg

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s