Vinterdäckbytesworkout

Efter ett par nätter med minusgrader och påföljande morgonhala vägar, var det dags att förse åtminstone Bagga med vinterdäck. Bagga? Min Audi 100 2.6 Avant från 1993, Tornadoröd precis som Kajsa, men en generation nyare, dvs C4-modellen. Du kan ha sett en bild från henne, det var hon som helt korrekt varnade för slitna bromsbelägg utan att jag förstod det och inte bilprovning eller verkstad heller. Läs om det här.

Jag lastar in hennes (jo, Bagga är en hon, liksom Kajsa och Frida Folkvagn) vinterdäck och även Kajsas med när jag ändå håller på och så åker jag för att fylla på luft. Till Statoil förstås, de har helt överlägset bra utrustning för att snabbt och bekvämt fylla på luft. Speciellt när det är åtta däck som ska pumpas. Och det fick de igen, det blev full tank och en korv där, enbart för det.

Jag valde 2,5 bar runt om i Baggas hjul och 2,4 i Kajsas, eftersom hon är 140 kilogram lättare. Det finns en del som förespråkar högre tryck för att minska rullmotståndet. Det kan kanske spara någon liter på en säsong, men greppet blir sämre. Och komforten.

Bagga blir det dubbade Bridgestone Noranza II (som jag köpte med Bridgestone var leverantör av däck i Formel 1), 185/65R15, det blir tredje säsongen för dessa.

Kajsa blir det odubblade Nokian Hakkapelitta Q, 185/70R14, tredje säsongen även för dessa.

Redan här märks det positiv med att bli gammal och vis: vinterdäcken är rentvättade och trevliga att hantera!

Hem till garaget, ut med däcken, fram med domkraften. 35 minuter senare var Bagga omskodd. Trots att framhjulen dragits av verkstad med muttermaskin. ”Dra dem inte så hårt!” gav jag uttryckligen order om. ”-Nej vi drar bara enligt gällande moment!” Hah – vilket skitsnack. Jag tror de drar så hårt som deras maskiner klarar av bara för att man ska tröttna och åka dit och köpa jobbet av dem, istället för att göra det själv. Men det är ju inget som ett ett långt järnrör ordnar. Men det som verkligen irriterar mig är – vad händer om man får punktering ute på landsvägen, långt ifrån sitt järnrör? Med bara ett fälgkors? Ska man behöva ringa på bärgare för en punktering? Däckverkstan har säkert avtal med bärgarna också, för att man ska anlita dem, istället för att klara det själv.

Och så över på Kajsa, som också är rentvättad och fin. En fröjd att jobba med! Det tog också 35 minuter – inklusive okulärbesikting av bromsdetaljer och gummidamasker. Men så har hon bara 16 hjulbultar mot Baggas 20. Börjar jag även bli gammal och trött?

Nåja, 70 minuter för två bilar utan mutterdragare, det känns ok. Läs här hur lång tid det tar med mutterdragare på en bil!

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s