Ma i L-a

Litt Ma. Vari ligger dess attraktionskraft? För Ma engagerar tågintresserade, det står helt klart. Styrka och design. Proportionerna är harmoniska och trippelboggien ger ett massivt, kraftigt intryck.

a:et torde syfta till ‘allround‘ och Ma har verkligen använts allround: i persontåg, godståg, timmertåg och malmtåg. Loken börjar bli till åren, de första levererades 1953, medan de äldsta i bruk idag är TGOJs maskiner från 1954.

Eller i bruk och i bruk. De är åtminstone i avställda, tvärtom så är de intagna för omfattande revisioner på både motorer och boggie. Något som signalerar att Green Cargo tänker använda dem länge till.

Green Cargo tog som bekant hem avtalet att köra malm från återöppnade Dannemora gruva till Hargs hamn. Och Grängesberg Iron har nyligen slutit avtal med Oxelösund hamn om att skeppa malmen från den återöppnade Grängesbergsgruvan från 2015. Visst vore det en härlig tanke att Green Cargo tog hem det uppdraget med och satte in Ma-loken där. Inte minst som det skulle sluta cirkeln och TGOJs Ma-lok fick återvända till ursprungsuppgiften.

Redan i dessa tider cirkulerar många av Ma-loken kring den gamla TGOJ-banan, genom att dra den södra stålpendeln från Domnarvet till Oxelösund och genom att dra skrot till Domnarvet.

Ett sådant skrottåg fångade jag på bild på Ludvika station den 13:e oktober 2011. Ma 965 ”Lyran” inväntar en södergående Regina och får sedan grönt ljus och avgår mot Borlänge.

Ma-loket håller klart högre finish än stationsområdet

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s