Myter om syntetolja

Idag råkade jag ut för ett typexempel på kunskapsbrist utspätt med tankefel. Ett vanligt sådant. Jag var på skroten, en sådan där gammal hederlig skrot med en hel gård med vrak som man får plocka delar från själv. Efter ett antal bra fynd så gick jag för att betala och då ser jag även att de säljer Gulf motorolja. För en motorman så klappar hjärtat lite extra för Gulf, som gammalt anrikt racingmärke. Ford GT40 och Porsche 917 som bland annat tävlade under Gulfflagg. Snyggt med det brandgula märket också.

Idag heter vår gamla Gulfstation i Ludvika ”Tanka”… inte mycket räserambitioner där inte.

Tillbaka till oljan. Den stod bakom disk, så jag frågade helt sonika ”Vad kostar er bästa Gulfolja?”. 4L för helsyntetisk 5W-40 SM-klassad, det får anses vara bra för märkesolja, även om Biltema nöjer sig med en hundring mindre för samma spec. Jag frågar om han inte har en 0W-30 eller 0W-40. Det har han inte och förklarar – nu kommer myten att slå hål på – att den är väl bra på vintern med på sommarn blir den för blaskig.

Blaskig? Ursäkta, hur mycket skiljer det i motortemperatur på en driftvarm bil på sommaren mot vintern? Inget, just det. Det låga viskositetstalet är bara intressant så länge som motorn är kall och under uppvärmning! Sedan är det inget problem, alltså vid driftvarm motor. Varken för en billig tjockolja eller en dyr, tunn syntetolja.

Många låter sig luras av ”blaskigheten” i syntetoljan vid rumstemperatur. Men jag kan lova dig att en 100 grader driftsvarm olja oavsett sort är ännu ”blaskigare”. Och det fungerar fint. Det som inte fungerar är den tjocka oljan när det är kallt. Den klarar motorn inte av att pumpa tillräckligt snabbt och smörjningen blir dålig i de mest perifera delarna av motorn, framför allt är det ventillyftarna och kamaxeln som tar stryk. De sitter ju högst upp och längst från oljan.

Låt dig inte luras av myter, tro och fördomar.
Läs med om oljemyter. Och även myter om  oktan och bensin.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Myter om syntetolja

  1. Roger Strandberg skriver:

    Hej

    Intressant att läsa dina texter.
    Har du kollat på rvs.se?
    Jag har använt detta i 6 bilar, en skoter och en traktor.
    Pendlar och köper gamla bilar som körs…. Jag är så säker att jag fyllde detta i frugans nya mini countryman som gått 945 mil nu. I motor samt lådor och fram och bak axel.

    Läs och fundera :)

    • DonDoc skriver:

      Tack för tipset, jag ska absolut kolla det!

      • Roger strandberg skriver:

        Efter jag har plöjt mera sidor, både här och andra ställen om long-life, så kommer jag fortsätta att ”mellan” serva min pendlarbil men även frugans nya mini. Känner nu definitivt att jag gör rätt :)
        Även om jag har rvs så skyddar det inte mot igenbeckad oljekanal till kedjesträckaren med brusten kedja som följd.

        Så ”min” mellan service vid 1500 mil på min pendlar bil (går 40 mil varje start) och 750-1000 mil på frugans mini innebär att jag suger oljan via oljestickan och byter filter. Vid den riktiga servicen fyller jag på med 907 10 minuter innan och låter märkesverkstaden byta allt. Jag kontrollerar alltid oljenivån när jag får tillbaka bilarna…..

        När jag köpte nuvarande pendlarbil så slängde jag i 907 även fast det var 1300 mil kvar(mätarställning 19500), bytte filter och olja, in med en rvs, körde 1300 mil, en ny 907 samt märkes service och en ny rvs.

        Kör även på sommaren med rme bränsle 50/50 för att få dpf plåtren, vilket märkes när den vid 22000 mila service konstaterades att den var just plåtren.

        Rvs använder jag vid 8000-12000 mila som förebyggande.

        Varför kör/tror jag på rvs?
        Man måste bara uppleva det… Testade första gången på en 34500 mila 220d merca från1996… Sen var jag fast… :)

Lämna ett svar till DonDoc Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s