Idag bröt Kajsa ihop. Pang sade det och det röck till i ratten. Fantastiskt att det skedd i 30 km/h på slät väg utan trafik på en bakgata där det gick fint att stanna. Att det inte hände i gröpperna jag just kört igenom?! Eller längs motorvägen i full attack i vänsterfilen…
Nå, jag slog på varningsblinkers och klev ur. Vänster fram var rejält sänkt. Kollade under så det inte var spindelled eller bärarm, med de var hela. Fjädern således, vilket ljudet också indikerat på. Kände att jag hade frigång för hjulet, jodå det fanns luft upp till hjulhusets innerskärm. Satte mig i igen och tänkte krypa hemåt. Det skrapade lite och bara ett kvarter senare började det lukta bränt gummi. Hm.
Svängde in på en tvärgata, som hade gratis parkering ända fram till måndag med en ledig plats direkt efter korsningen, och stannade. Vred ratten maximalt och gick ur med ficklampan i högsta hugg. Hm, fjädern verkar inte av… nej det är nedre fjädertallriken som lossnat från fjäderbenet och ramlat ned en bit. Den ligger mot däckets insida.
Det blev bussen hem.
Imorgon i dagljus ska jag ta hem henne. Fortsättning följer här!
Hur var det förresten… ungefär ”Handen på hjärtat, nog känns det tryggt att vi på Bilprovningen kontrollerat bilen”… ;)
Rost? Uttröttning av metallen? Undlåtande att mata garagetomten?
Svårt att säga utan att ha undersökt det, men tallrikarna brukar rosta sönder. Men mer så att de blir tunna som kex, inte att de släpper.
Det blir spännande att undersöka. Jag ska strax åka och hämta hem haveristen på något vid. Återkommer med rapport