Haveriutredning

Söndag, isande kall. Beväpnad med domkraft, kofot, olja och reservdäck tar jag ett par ess i rockärmen tog jag Bagga ned till Kajsa, där jag parkerade henne igår efter haveriet. Jodå, där stod hon med rejält unilateralt Ludvikastuk, dvs låg fram och hög bak.

Havererad fjäderbenstallrik gav ultimat säkning...

Under med domkraften, upp i luften och av med hjulet. Fjädertallriken hade lossnat från fjäderbenet, men färden nedåt hejdadedes av utskottet som styrningen verkar på. Tur det. Inte alla bilar har den konstruktionen.

Fjädertallriken stannade mot staget till styrleden

Lite vidare undersökning visade att det var rost som fått det hela att lossna.
Tanken nu var att vrida fjädertallriken så den stack ut så lite som möjligt. Det gick till viss mån, sedan tog den emot i hjulhuset. Till det skulle jag lägga en distansbricka mellan nav och fälg. Vilket jag gjorde, så tjock som bultarna tillät.

Hjulet gick nästan fritt, men bara nästan. Tog kofoten och bände upp tallriken och petade in en handske mellan den och utskottet. Prima! Nu gick det fritt.

Upphissat ja… nere på backen igen och fjädertallriken pressade hårt mot däcket. En säker punktering om jag skulle försöka ta mig de fem kilometrarna hem för egen maskin.

Kolla rosten

Löste parkeringsbiljett för morgondagen och låste henne. Tanken är att ta henne på trailer imorgon. Plötsligt kom BE-kortet till nytta!

Fortsättning följer här!

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.