Kajsas tidigare haverier II

Kajsa har upplevt driftstörningar tidigare, läs här och här.

Det andra haveriet får jag ta på mig själv, även om det är svårbegripligt hur det kunde ske. Även det skedde inne i staden i låg fart, om än inte på en lågtrafikerad gata med parkeringsmöjligheter. Tvärtom blev jag ståendes i utgången av en rondell som trafikeras av lokalbussarna

Jag har bytt bärarmen efter nedslag på spindelleden. På Audi 100 är spindelleden fast integrerad i bärarmen, så man får byta allt. Höger sida, igen, faktiskt. I utgången på rondellen viker framvagnen ned sig och det är bara att stanna på någon meter. Hjulet har en besvärlig negativ camber, dvs det lutar inåt i ovankant.

Felet, skulle det visa sig, berodde på att jag inte låst spindelleden med bulten, utan tryckt upp leden för långt, så låsfalsen inte var i höjd med bultspåret. Jag hade tolkat det som att spindelaxeln bara nöps fast, vilket var fel.

Observera att jag själv bytte bärarmarna på båda sidorna flera år tidigare och monterade dessa på samma felaktiga sätt och körde över 10.000 mil utan problem. Vänster sitter förresten fortfarande monterad så…

Jag tittar och konstaterar att här behövs rejäla verktyg, vilket jag inte har med mig. En vänlig märkeskamrat stannade till och erbjöd mig skjuts hem. Om du läser detta – tack! Det var verkligen vänligt! En fin Audi 80 2.8E hade han.

Jag lastade Fiona – min vita Scirocco II:a – med tunga verktyg och körde tillbaka. Resonerar som så att kunde det hoppa ur så går det att bända tillbaka. Det gick inte. Och jag undrar än idag hur det kunde hoppa hur. Speciellt där, i en feldoserad rondell där trycket är nästan hela tiden på just höger sida.

Fick besök av både lokalbussarnas trafikledning, som inte är helnöjda – de fick leda om bussarna, och sedan Harry Haffa, som förklarar att jag inte kan stå där.

Efter en stunds bändande med svetten rinnandes, inser jag att drivaxeln har ryckts ur växellådan och jag beställer bärgningsbil.

Bärgaren får mig att tvivla. Skada växellåda. Så gammal bil, skrot, tycker han. Att köra hem henne gör att jag måste betala kontant (dvs hela beloppet och sedan själv få ut pengar från försäkringsbolaget), till skroten eller verkstad inte. Inte heller hem till bärgarens hemvist behöver jag betala kontant, vilket det blir.

Det här haveriet inträffade en torsdag, och påföljande måndag började jag ett nytt jobb på andra sidan landet. Det blev brådskande att ersätta Kajsa. Och det var då som Bagga anslöt till Flottan.

Jag pratade med min hovmekaniker på Motortjänst, som förklarar att till skillnad från på Folkvagnar, som har drivaxlarna skruvade i växellådan, så är Audis bara instuckna. Det ska bara vara att trycka tillbaka den.

Jag tillbringar ett antal timmar på grusplanen hos bärgaren, som för övrigt ser ut som en bilkyrkogård, full med gråbo, och försöker få ihop grejorna. Lösningen blir att ta bort drivaxeln, för då går spindelspline och kränghämmare att bända på plats.

Så är Kajsa klar för transport, för med endast en drivaxel kan hon inte gå för egen maskin. Den blev far och bror som ställde upp, far rattade Kajsa och bror drog med sin Simca, som blev riktigt varm. Tur att det bara var några kilometrar hem. Läs med om den Simcan här!

Väl hemma i garaget blev hon ståendes ett tag, eftersom jag veckopendlade till jobbet, men Fiona. Men när kylan kom dog elsystemet i Fiona och efter ett par veckor med SJ, spårvagnar och bussar, kändes det attraktivt att göra ett långpass i kallgaraget. Det var det bara ett tungt men enkelt arbete. Ta isär och sätt ihop i rätt ordning och ut på vägen igen. Underbart att vara fri! Och Kajsa inledde sin jakt mot 40.000 mil, läs mer om det här.

Det här var tre år sedan nu. Gummibälgen till spindelleden skadades i samband med detta, vilket Bilprovningen anmärkt på varje gång sedan dess, dock utan att kunna göra nedslag, eftersom den inte varit glapp. Nämnde jag att den kommer från Biltema för 499,- istället för de 1795,- som Mekonomen och Autoexperten vill ha. Allt är inte skräp på Biltema. Men allt är inte bra heller.

Följ Kajsas framfart på vägarna och ta del av hennes historia här på nätet! Varför inte anmäla dig uppe till höger för att få mejl om uppdateringar?!

Kajsa 2008 innan haveriet, här i högsommarvärmen intill ett gammalt mejeri.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s