Just nu på Blå Tåget

Tänk dig ett tåg som går mjukt, som bromsar och startar obemärkt, men serviceminded personal. Det är rent och fint och allting fungerar. Första klass. Skandinaviska Jernbanor, Blå Tåget.

Där befinner jag mig nu med en rykande färsk kopp te och hela miljön gör mig på bra humör. Och då ska du veta att jag så sent som för 23 timmar sedan lovade att aldrig någonsin sätta min fot på ett kollektivt färdmedel igen.

Varför är jag här då? Jag hade redan löst biljetten och var 50 mil hemifrån.

Förutom stolarna och utrymmet i första klass, så ligger hemligheten i draglokets begränsning: 185 707 är ett godstågslok och gör bara 140 km/h, men det gör att kasten och slagen i vagnarna blir mindre. Men lokföraren kör mjukt och fint också.

Om jag tolkat litteringen rätt så åker vi i gamla, men renoverade, A2-vagnar. A2 gick hos SJ som alternativ till liggvagn eftersom liggvagn inte är första klass. Fåtöljerna här går att fälla rejält och jag sov gott från Göteborg till Skövde. Hade det funnits en fotpall hade det varit helt perfekt!

Slutligen, för oss som ska sträckan Göteborg – Uppsala, är Blå Tåget toppen, eftersom de kör hela sträckan. Farväl byten i Stockholm!

Det är enkelt med biljetten. Allt är första klass, den är alltid återbetalningsbar och den kostar alltid lika mycket. Den går att köpa ombord, utan staffavgift.

Men fynd då? Är inte det bra? Kanske för plånboken, men inte för hälsan; det skapar sådan stress att försöka jaga något billigt, kanske vara ute på Tradera mitt i natten innan avgång och hela tiden med ovissheten om det blir något biljett. Komfort måste få kosta.

Så om du inte är motorvagnsfetichist – prova Blå Tåget nästa gång du ska korsa landet.

20111218-102118.jpg

20111218-102139.jpg

20111218-102154.jpg
Paus i Hallsberg och två bilder på tågsettet. Interiörbild från vagn 1. Inte bara ren invändigt utan även utvändigt vilket gör att det går att se ut genom fönstren och njuta av landskapet.

Jag tror på Blå Tåget, jag hoppas bara resenärerna hittar hit och vågar prova. Ett tips till Skandinaviska Jernbanor: skaffa en panoramavagn, precis som tyska förstaklasstågen TEE har – det drar uppmärksamhet och skapar nyfikenhet, det ökar möjligheten att dra passagerare.

Nu till restaurangvagnen! Rapport därifrån här!

Trots snöslask och blåst låg vi enligt tidtabell hela vägen och ankom slutstationen Uppsala spår 1 – tack! Då slapp jag det där ned, under och upp igen. En perfekt avslutning på en trevlig resa!

Blå Tågets hemsida här
Filosofi.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Just nu på Blå Tåget

  1. AB skriver:

    Hej

    Hur mycket folk var det på tåget, har folk hittat till det än?

    /Anders

    • DonDoc skriver:

      Från Göteborg 8:07 var det bara vi tre. Sedan klev det på två sällskap i Skövde + kyparn. En ensam man i Hallsberg. Det var i vagn 1, som gick som mittenvagn. Om vagn 2 hade passagerare vet jag inte, men konduktörn sade att vi hade hela tåget för oss själva när han kikade på biljetterna i höjd med Floda. Cirka tio man till Stockholm alltså. Där klev några av och en handfull klev på för att åka till Uppsala.
      Ombordpersonalen hävdade att de ökade passagerarantalet stadigt.
      mvh Tobias

  2. Ping: Blå tåget – äntligen riktig kollektivtrafik | flugswamp

    • DonDoc skriver:

      Ja och det märkliga är att Blå Tåget har inte uppfunnit något nytt eller löst någon gåta, de ger god service och utför sitt jobb väl, på ett sätt som SJ precis lika gärna skulle kunna ha gjort. I teorin. I praktiken är SJ snärjda av ekonomernas hetsjakt på siffror.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s