10 minuter på Uppsala C

Medan jag väntade på Upptåget i Väsby idag, vid kvart i fem-snåret, så svischade ett annorlunda tågset förbi: Rc6 1325 med främre strömavtagaren uppe, med strixen som enda vagn, och med en 2-vagnars X40 bakom.

Väl framme i Uppsala stod Rc6:an och Strixen uppställda för fotografering på spår 1, men X40:n har hängts av någonstans.

Rc6 1325 2012 Uppsala spår 1 med strix


Rc6 1325 i SSRT-färger, med TÅGAB-märke i nosen och märkt med "pledged by Eurofirma"
Strix är en mätvagn och genom fönstren syntes mängder med bildskärmar och folk.

Det var fullt drag på stationen och under bara tio minuter kom och gick och rullade följande:

Uppståget avgår från spår 2.

Söderegående flygfotogenståg dras av en Rc2:a eller en Rc4:a. På spår 7 håller Green Cargo fullt förbi pendlarna, som just klivit av Uppsalapendeln som inkommit på spår 4.

Ett helgrönt bränsletåg med destination Arlanda svepte förbi på spår 7

Sms-tåg med Rc6 1381 längst fram (snart längst bak när tåget går tillbaka till Stockholm) har just ankommit Uppsala C med en hord trötta pendlare

När Upptåget försvunnit och bränsletåget passerat, smög Strixtåget iväg norrut.

Till spår 2 ankommer Dalatåget som enligt informationstavlan bara ska till Borlänge. Normal slutdestination är annars Mora eller Falun. Tågsammansättningen var inte heller den mest genomsnittliga. Dragare var inte en Rc6:a, utan Rc3 1064, tillverkad av ASEA 1971. (ASEA som av somliga anställda utlästes som ”Arbeta Sällan Eventuellt Aldrig”) Än är inte 70-talisterna slut. Hemort Sävenäs hade lagts till på rambalken.

En väderbiten Rc3:a med miljömärkning och allt


Dalatåget består ofta av BlueX-vagnar, så även idag, men inte enbart. Närmast loket gick en synnerligen BlueX-vagn – ingen SJ-logga, ingen märkning, bara blå. Undrar om den varit utsatt för klotterattack och sedan blivit snabbt övermålad?

Blue-X-vagn utan signalement


Därefter följde en vanligt B11, men RB11:an (restaurangvagnen) var ersatt med en serveringsvagn, BFS9, i samma färgsättning som loket. Därefter 2 RB11:or till och sist gick förstaklassvagnen, som var en svart A7:a.
Tåget avgick och så även jag.

Dalatåg redo för avgång

Andra inlägg från Uppsala här och till Uppsala här.

En station är ofta förknippad med väntan. Något som ofta är negativt laddat. Denna väntan var mest underhållning för mig. Läs mer om nyttan av väntan här.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Normalspårig järnväg och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s