Möte med en TGOJ-man – en slump?

Häromdagen ställde jag iordning lite där hemma och då dök en grön bok upp som jag köpte i Gävle 2010, när TGOJ gästade järnvägsmuseum.

TGOJ förärade Gävle med ett besök strax innan sitt upphörande, sept 2010

Tog och läste den. Den handlade om järnvägsföretaget TGOJs historia och när jag bara har ett par sidor kvar insåg jag att den boken gick inte till TGOJs slut, utan slutade för 100 år sedan.

Så blev jag ombedd att som idag köra lite folk till ”Kreativa mässan” i Haninge. Och igår såg jag en liten notis på Forumet om en leksaksmässa skulle äga rum i Hökarängens skola, alltså bara en kvart från den andra mässan.

Så idag släppte jag av folket och styrde kosan mot Farsta. Tur det finns elektroniska vägvisare för alla oss som inte kommer från huvudstaden. Och väl framme skvallrade inget om att det pågick en mässa inne i skolan, så när som på onormalt många bilar på skolgården.

Jag gick in och det var en trevlig mässa med både en fin N-skalemoduljärnväg uppe och igång och en massa försäljare av modelljärnväg. Bara att gå och drömma och sukta. Perfekt sätt att fördriva tiden på en lördag.

Men detta skulle inte handla om varken tid eller slump, utan förändring och påverkan på Tillvaron.

På ett ganska glest bord fanns en salig blandning av 0-skalemodelljärnväg, ett par böcker, några urdruckna ölflaskor och en del smått och gott. En av böckerna hade ett ointressant blått Rc-lok på omslaget. Den andra var grön. Det var samma bok som jag nyss läst. Kollade detta utfall att fortsättningen såg likadan ut, men det var samma bok. Däremot var boken med Rc-loket faktiskt fortsättningen. Så jag köpte den. Och redan där fick sig slumpen sig en tankeställare, men historien är inte slut än.

Jag handlade boken som sagt och säljare försökte sälja på mig den andra med, som jag ju då hade. Och så kom vi i samspråk, om TGOJ, om Ma-lok, ånglok och allt möjligt intressant. Och efter en stunds diskuterande slår det mig vem jag kanske språkade med. Så jag frågade. Och visst var det TGOJ-mannen och Ma-loks-entusiasten Roger Lundberg! Mannen som räddade TGOJ M3t 72 kvar i landet. Och det var riktigt kul att få höra den storyn direkt från honom.

Roger är en bekanting från Forumet och är det någon jag skulle vilja träffa från Forumet, så var det just honom. Fantastiskt. Om du Roger skulle läsa detta, hoppas du också tyckte diskussionen var givande.

Ma 407 i Gävle. Stolen och personen har inget med bilden att göra.


Vi talade om Green Cargos ekonomer, modelljärnväg, om TGOJs Ma-lok och hur dessa ska kunna få övergå till föreningar när Green Cargo inom kort slopar de flesta av dem. Och bollade iden om att mura in ett till eftervärlden i TGOJs lokstall i Oxelösund. Härligt.

Så köpte jag även en nyckelring från gravölstiden, som är känns lika gedigen och snygg som motivet:

20120128-163603.jpg

För dig som vill ha mer Ma-lok rekommenderas från en initierad källa att ge dig ut i februarikylan och dokumentera och uppleva dem, för redan i mars är det slopning av många av dem! Endast fem stycken blir kvar en tid till. Och det lär inte heller vara för evigt. Ma 965 gästar Ludvika här.

Uppdaterat, Ma-lokens status från 1a mars 2012.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Filosofi, Normalspårig järnväg och märktes , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Möte med en TGOJ-man – en slump?

  1. Roger Lundberg skriver:

    Tackar Dig för de vänliga orden. Jag skriver detta från TGOJ manskapsvagn som är på hemväg från ett 40 grader kallt Boden !! Tyvärr inga Ma-lok som drar , utan GC nya stoltheter Rd2 i multipel, och med 2000 ton flis i kroken.

    Visst måste vi rädda några Ma från skrotdöden… fattas bara annat!!!
    Så här borde det gå till!!!;
    Järnvägsmuseum i Gävle kan ta hand om fd SJ Ma 828, Malmbanans vänner kan ta hand om Ma 961 som har norrlandshytter, och Grängesbergarna och Oxelösundarna kan ta varsitt fd TGOJ Ma lok. Exempelvis Ma 403 (särlingen med stora fönster) och 405 (olycksloket från Ställdalenolyckan 1956). Sedan så kan de bägge TGOJ-föreningarna köra ett gemensamt Ma-loks draget tåg i multipel, så att vi kan återuppleva de fornstora dragkraftsdagarna!!!

    mvh Roger L.

    • DonDoc skriver:

      Hej Roger,
      prima plan och utmärkta val, men det finns utrymmer för ett par till Ma – BJs kan ta ett och kanske Nässjö, som nu samarbetar med gänget i Herrljunga. Varför inte lägga till den moderniserade 407:an och kanske 401 i egenskap av den första (TGOJ-Ma:n)? Först då kan vi täcka in majoriteten av Ma-målningar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s