Hur mycket är ett varumärke värt?

Vad är ett varumärke för produkten? Något som ger löften och kanske infriar några. Löften om kvalitet, status och trygghet. Något vi vill associera oss med, vara i samma lag som. Något vi är beredda att betala mer för.

Ett varumärke tar tid att bygga upp och kostar stora summor i långvarig och konsekvent marknadsföring. Lägg till produktutveckling. En utveckling som kräver evolution, inte revolution, för du måste hela tiden knyta an till traditionen, till dina kärnvärden. Det kan räcka med ett enda snedsteg för att rasera hela förtroendekapitalet. Men det är det värt. Uppenbarligen.

Låt oss ta några exempel.

Coca Cola och i moder tid Red Bull, som med jämn kvalitet och mördande reklam tjänar enorma pengar på en produkt billig att tillverka.

Mercedes. Statusen och tron på en bättre produkt gör att Mercedes tjänar mycket pengar på sin produkt.

Så finns det märken inom märken. Volkswagen Golf, t.ex., där många inte ens vet att Golf är en VW utan tror att Golf är märket. Men många vet att det är en VW och betalar för tryggheten märket för med sig. Ekonomiskt som användarmässigt.

Ett annat exempel är Astras Alvedon. Stora Svenska Astra skänker en trygghet om effekt och säkerhet. Men vänta nu… Någon har köpt varumärket Alvedon. Det är inte längre Astra, numer AstraZeneca, som tillverkar och säljer Alvedon. Går det bra? Framtiden får utvisa. Det gick åtminstone bra för Treo, som bytt ägare flera gånger, men fortfarande har ett urstarkt varumärke.

Skulle Volkswagen kunna sälja varumärket Golf? Skulle det gå bra att sälja en Fiat Golf? Jag är tveksam, men kanske är varumärket Golf så starkt och fristående att det skulle fungera.

När man satsar stora summor pengar och lägger ned massor med tid på ett varumärke och slutligen lyckas, kommer nästa farhåga. Att någon köper upp en. Via börsen. Någon vill åt ditt åtråvärda varumärke.

Börsen är en möjlighet för ett ungt företag att få in nödvändigt kapital, men blir sedan en belastning. Varken BMW eller Porsche, två tunga varumärken, har kunnat köpas upp, trots att viljan funnits och finns, tack vare att de är familjeägda. Och då bestämmer ägaren om han vill sälja eller ej.

Men varumärken som blir uppköpta kan, i händerna på fel ekonomer, vanvårdas i jakten på snabba pengar. Badge engineering är ett exempel på det, där man klistrar varumärket från ett anrikt märke på en billig produkt och försöker få ut mer vinst på så vis och sälja mer totalt av den billiga produkten. GM är ett typexempel på det och se hur det gick för GM. Konkurs, även om nu amerikanska staten räddade dem.

Sådant där kan man ju förstå, även om man misstycker.

Vad som är underligare är hur vissa väletablerade varumärken med god renommé försvinner. Någon som köper upp en konkurrent och lägger ned? Kanske, men varför inte fortsätta driva den och ta vinsten? Eller handlar det om ett företag som går omkull trots bra varumärke? I så fall, varför är ingen där och köper upp varumärket?

Ett sådant exempel är oljebolaget Gulf. Dessa klassiska bensinstationer som sedan blev Q8 och strax där på OKQ8. Varför?

Gulf som genom racing marknadsfört sig och byggt sitt varumärke, Gulf som hade egna racingteam. Och dessa bilar vårdas idag ömt och värda enorma summor pengar. Det byggs replikor och Gulf-Porschen är etablerat begrepp inom racingvärlden. Men även Ford GT40 och andra bilar helsponsrades av Gulf och målades ljusblå och brandgula med Gulfloggan på huven och sidorna.

Över 20 år efter att Gulf försvann från marknaden har varumärket ännu potential. En potential som alltså kostat mycket att skaffa. Varför väljer någon att försaka det?

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil, Tankar och ord och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s