Ma-giska lok i Grängesberg i brandgul kostym

Ma-lok i sin grannaste målning på Grängesbergs malmbangård, någon gång under tidigt 80-tal. Tänk att de skulle vara i drift även 30 år senare.

De här bilderna tog jag när GBBJ ännu hette Loksektionen Grängesbergs hembygdsgille, och Grängesbergs malmbangård var i fullt bruk. Att komma dit och titta på ångloken kändes nästan som om ”det var på riktigt”, dvs att det inte var museum utan vanlig vardag. Mycket trivsamt. Genuin miljö, så att säga.

Ma 408 vid våghuset på Grängesbergs malmbangård, tidigt 80-tal precis innan avgång


Notera skillnaden i storlek på de runda maskinrumsfönstren på 403:an (nedan) och 408:an (ovan). Ma 403 är unik med att ha 72-centimeters fönster. Är det någon som vet hur det kommer sig? Varför beställdes hon annorlunda?

Ma 403 på Grängesbergs malmbangård, tidigt 1980-tal, med sina stora sidofönster

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s