Myter om sömn

Sömn. Slöseri med tid, eller hur? Sova åtta timmar per natt… det är ju en tredjedel av livet. Kanske 30 år.

Hur kan man sova mindre och få mer ut av livet?
Eller får man mindre ut av livet om man sover mindre?

Du har säkert hört om metoden som hävdar att vi kan ställas om till en helt annan dygnsrytm än den med en lång, sammanhängande nattvila, som går ut på att minska sitt sömnbehov. Sömn om 20 minuter fyra gånger per dygn (några varianter på detta finns) jämt fördelat över dygnet, menar förespråkarna ska ersätta 8 timmars nattsömn. Det finns ingen seriös forskning som kunnat visa på att detta fungerar utan att trötta ut utövaren.

Det bedrivs en hel del forskning, både på hjärnan i allmänhet och på sömn i synnerhet, men liksom all vår kunskap om hjärnan, så är vår kunskap om sömn knapphändig. Vi vet egentligen inte varför vi behöver sova. Inte heller hur mycket, eller på vilket sätt som är bäst.

Det vi ganska säkert vet är att vi behöver sova och att det inte går att vänja sig av med sömn. Det finns individuella skillnader i sömnbehovet, sannolikt genetiskt betingat. Men det är inga stora skillnader.

Det minsta man behöver sova för att överleva är 2 timmar per natt. Men det är stor skillnad mellan att överleva och att fungera bra och vara välmående.
Vuxna människor behöver sova 7,5 – 8 timmar per natt för att vara utvilade. Barn och tonåringar mer och äldre människor mindre. Den som anser sig ha ett sömnbehov regelbundet på mycket mer än 8 timmar per natt bör söka läkare. Överdrivet sömnbehov är ofta tecken på annan sjukdom.

Men det viktigaste är att vi kan vakna och känna oss utvilade.

Det lämnar oss med att lita på oss själva i stor utsträckning. Att känna efter att Du är utvilad. Läskigt, eller hur?! Vilka krav det ställer stora krav på planering och disciplin. Vi matas med så mycket möjligheter och frestelser. Vi hinner ju inte sova!

Kan vi göra något för att optimera sovande och känna oss lika utvilade på mindre tid? Svaret är ja, och det finns mycket tid att vinna, sett över resten av livet. Femton minuter per dag är drygt 91 timmar på ett år, vilket är över 11 semesterdagar. Årligen.

Det viktigaste är sömnkvaliteten, vilken ofta glöms bort och allt fokuseras på tid. Tid som kanske inte ens existerar som fysikalisk storhet. Det gäller helt enkelt att utnyttja sömntiden på bästa möjliga sätt och sova gott, helt enkelt.

Hur får man en god sömnkvalitet?
Jo, lite som man bäddar får man ligga, bokstavligen.

Först och främst, en säng som du trivs i och som din kropp ligger bra i. Prova olika sängar på olika ställen och låt dig inte påverkas av säljarnas argument för just sina produkter. Skumgummimadrass, resårfjädring, tempurmadrass eller vattensäng. I likvärdig kvalitet är alla ungefär lika dyra. Det är väl investerade pengar, dessutom.

Avbrott i sömnen är negativt. Se till att inte tvingas vakna av värkande kropp, kissnödighet, hunger eller annat som du själv rår över. Ljud och ljus kan vara svårt att påverka, men om det är ett bekymmer, isolera dig! Öronproppar och rullgardin.

Sover du tillsammans med någon? Många sover bättre av det, närhet och trygghet, medan andra störs av den andre. Var ärlig mot dig själv och prioritera Din sömnhälsa.

Temperaturen i sovrummet. Många sover bäst genom att ha svalt i rummet och ett varmt täcke.

Alkohol och koffein har båda effekten att försämra sömnkvaliteten. Prova utan en tid och se effekten på Dig.

Sömnmedel är inte heller någon genväg, de försämrar sömnkvaliteten, och de ska bara användas för att bryta en ond spiral av sömnlöshet.

Power nap eller kort och gott tupplur, på svenska. En kvarts sömn på eftermiddagen kan för många minska nattens sömnbehov med mer än en kvart. Vinst, således.

Väckningen. Även om inte en behaglig väckning kan minska på sömnbehovet, så kan det åtminstone göra uppstigningen enklare och mindre plågsam. Nog så viktigt för att få en bra start på dagen. Länge hade jag fundering på någon apparat som kände av t.ex. hjärnans alfa- och betavågor, för att kunna avgöra när man sov lätt om morgonen och då väcka en. Nu har verkligheten hunnit ikapp mig och det finns en enkel men fungerande app som gör det jobbet, klicka här. Jag kan verkligen rekommendera den.

Lyssna på din kropp.
Sov gott.

Läs mer om Filosofi här.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tips i vardagen och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s