Kimi Räikkönen – status efter första presäsongstesten

Så har Formel 1-säsongen 2012 startat så smått, med det första presäsongstestet på spanska Jerez. Alla var där, så att säga, Schumacher, Vettel, Hamilton, Button, Alonso, Webber och Kimi Räikkönen.

Kimi började med att sätta snabbaste tiden redan på förmiddagen på första dagen i sin nya Lotus E20. Ingen ringrostighet där inte. Mer imponerad blir man när man vet att det bara var några plusgrader varmt då…

Button: ”Oavsett om de körde med en lätt bil eller inte, så var det där en imponerande tid”.

När sedan Kimis stallkamrat Grosjean lyckades sätta veckans snabbaste tid, sade Webber: ”Om Grosjean kan göra de där tiderna, då får vi se upp för Kimi!”.

Lotusbilen gick med stor tillförlitlighet och Kimi och Grosjean fick ihop många varv tillsammans – värdefullt både för utvecklingen av bilen och för två förare som inte kört på två år. Att den dessutom kändes bra i händerna på förarna var inte heller något negativt.

Kimi och Grosjean, som dessutom visade sig ha tämligen lika körstil, något som ytterligare kommer att underlätta utvecklingen av bilen. Alltså rena motsatsen till Kimis år med Massa – Kimi Räikkönen som vill ha en överstyrd bil och Massa som inte klarar av det. Där har ni förklaringen till varför 2008-års säsong började bra och slutade sämre, Massa fick som han ville och Kimi vantrivdes med en Ferrari med obotlig understyrning.

Det var då och nu är nu. Förutom att Kimi verkar var mycket nöjd med sitt nya team och Lotus lika mycket nöjda med Kimi, så verkar Kimis paus från Formel 1 bara varit av godo. Han har fått köra sitt rally och insett att det inte var så enkelt. Han har fått inse hur viktigt racing är för honom. Och att pengar kanske inte är allt.

Media, journalister och tyckare har i många år hävdat att Kimi hade motivationsproblem under 2009. Bara för att Ferrarin inte låg i topp. I själva verket var Ferrarin en midfield-bil, vilket inte alls var något ovanligt tidigare, det är bara att vi idag lätt minns Schmacher-eran, och därmed förväntar oss att Ferrari bygger vinnande bilar. Men F2009 var ingen vinnarbil, vilket bara Kimi Räikkönen med sin talang maskerade väl. Det blev ännu tydligare när Massas ersättare klev i bilen och i princip gjorde bort sig helt. Läs mer om det här.

Kimi Räikkönen själv har alltid hävdat och gör så fortfarande, att motivationen aldrig var ett problem, varken då eller nu. Det enda motivationsproblem Kimi hade var under sin tid hos McLaren, men då med förbudet mot att delta i WRC och alla sponsoruppdrag han ålades. Han lär ha sagt under McLaren-tiden ”Bara jag får en titel så slutar jag med Formel 1”. Så med den kunskapen kan vi skatta oss lyckliga åt att han varken tog titeln 2003 eller 2005 (när han var riktigt nära).

Kimi Räikkönens test av NASCAR sommaren 2011 var viktig för beslutet att återvända till Formel 1: det fick honom att inse hur viktigt racing var för honom. Kampen sida vid sida. Som bekant saknas ju den komponenten av förståeliga skäl i rally, där man kör mot klockan.

Nu ska vi inte dra några slutsatser av tiderna som sattes i Jerez – en månads utveckling inom Formel 1 är otroligt mycket och mycket kommer att hända. Men det klart att det är lättare att utgå från en bil som är sekunden snabbare än årets McLaren-bil och en bil som gick snabbare än en 2011-specificerad bil med blown-diffuser.

Men det faktum att Kimi Räikkönen trivs med Lotus och att ha levererar kristallklar feedback till teamet är desto viktigare. Kimi är i fysisk form, han levererar direkt från första varv och på långdistanserna sätter varvtiderna så kusligt nära varandra, som bara han själv gjorde under sina första F1-stint. Det på däck som är av en helt annan typ än han kört på tidigare.

Inför säsongen medgav Kimi att däcken blir största utmaningen. Efter Jerez-testen sade Kimi: ”Det var inte så svårt att lära sig hantera däcken”. Sebastian Vettel summerar: ”Kimi kommer att vara en farlig konkurrent till 2012-titeln, bara Lotusen fortsätter att vara snabb.”

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s