Ma-giska lok i Eskilstuna I

Våren 2011 var det dags att börja byta datasystem på jobbet. Jag blev tilldelad bland annat Eskilstuna, bland annat. Eskilstuna, av alla ställen var min tanke, till poletten rasade ned: centrum för TGOJ! Ja, även om TGOJ slukats av Green Cargo bara månader tidigare.

Jag skulle inställa mig vid lunch på jobbet, så jag tog bilen i god tid och satte kurs på TGOJs verkstad, dagen var 11:e maj 2011. Hm, centrum, hm, hit, hm dit, okej, järnvägsstationen… det låter väl som en bra början. Hittade dit, parkerade och klev ur med kameran i högsta hugg. Stationen var öde. En El19 dundrade förbi med ett godståg, i ett icke fotovänligt tempo. Än sen då. Ett Traxx-lok. Vad är det när man befinner sig på Ma-mark?

Verkstaden syntes inte till och inget annat heller av intresse, så jag gick tillbaka till bilen. Då fick jag se, jag hade parkerat i princip under Ma 828, som stod på ett stickspår I utkanten av stationen. Lite klösande och klättrande upp för vallen och sedan gällde det att spänna vidvinkelobjektivet till bristningsgränsen.

Ma 828 på ett stickspår, tämligen nära Eskilstuna C

Sedan tog bilen och åkte vidare i jakten på kärnan av TGOJ-verksamhet. Det var inte så svårt, när allt kom om kring, det fanns skyltar lite längre bort. Snart bredde ett gammalt rundstall ut sig framför mig och jag hittade en skuggig plats för Kajsa att stå på. En Ferrari gurglade förbi på tomgångsvarv, annars var den en lugn och stilla förmiddag. Jag tog till benen och satte fart.

Jag började med rundstallet, som visserligen hade kvar en riktig femtonmeters vändskiva. Utanför stod en blekblå Rc1:a, snuvad på sina boggie – revision eller skrot? Inne skymtade någon dieselmaskin. Stannade upp och lät fantasin återskapa en skjudande stallmiljö med rykande maskiner än här, än där – G3 70 och M3b 63 inbackade i lokstallet, med sotskåpen utanför, M3t 72 på vändskivan och S3 57 på väg upp från stallet.

Upp från stallet, ja, det var lite uppförsbacke härifrån och jag fortsatte. Det var en bit och ingenting mer jättespännande fanns att beskåda. Att det fanns mer spår till vänster var helt uppenbart och jag började undra hur jag skulle komma till dem. Efter en bit till såg jag något som liknade en stig upp från en parkering, så jag följde den upp. Den ledde mig rakt i famnen på en T43:a på tomgång och bortom den en rälsbuss. Så jag gick ned igen och fortsatte och kom så till huvudparkering och huvudkontor och därbortom ”nya” lokstallet, byggt någon gång på 30-talet.

Jag tvekade lite, även om det inte fanns någon grind som hindrat mig, så kunde man ju ana någons misstycke, även om mitt besök var helt fredligt. Växling pågick en bit bort, så jag rörde mig ditåt istället. Långt bort drog en kantig TGOJ V10 vagnar och området slutade bevisligen åt det hållet.

Vände tillbaka och fotograferade några inhängnade skrotlok. Ma 961 – ombyggt i modern tid med norrlandshytter, enligt Roger, har passerat yttersta växeln, vilket även Ma 967, det sista Ma-loket, gjort. Samma för Ma 964 (se bilder här).

Nej, det här dög ju inte, så jag smög upp mot huvudbyggnaden. En stor, öppen plan, avskyvärd för alla med agorafobi. Det lider jag inte av, så jag fortsatte och hittade vad jag kom för. Ma-lok.

Ma i Massor väntade uppe vid huvudverkstaden, här i tre olika färgsättningar: Ma 827 för Netrail, Ma 403 i TGOJs näst sista färgschema och en SJ-röd Ma 832

Ma 832, som bara fem månader senare hamnade på slaktbänken, här i kraftigt motljus
Ma 827 i lika mycket motljus. En grön skugga i kanten på bilden.

Den gröna skugga till vänster i bildkanten var inte något TGOJ-målad Ma-lok, utan Re 1429. Vid de här tiderna pratades det om att Eskilstunaverkstaden skulle få ta underhållet av Re-lok. 1429 var inte den enda katten bland hermelinerna. Även en Rc4:a, numrerad till 1315, hade smugits dig dit.
Rc4 1315 med Ma 833 och Ma 832. I stallet sannolikt Z4 11 och Ma 963

Jodå, bilderna är tagna med en stunds mellanrum. Faktum var att både Re 1429 och Ma 827 smög iväg bakom ryggen på mig och Ma 827 hittade jag senare i ett buskage närmare stationen, där hon gjort ett eget fynd, i form av en Rail pool 185:a.

Look what the cat dragged in - Ma 827 hittar ett smutsigt Traxx-lok i ett buskage

Ma 828 parkerad på ett stickspår


Fortsättning följer, välkommen åter!

Vill du se fler Ma-lok innan dess, klicka här och här.

Filosofi finner du här.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s