Ma-giska lok i Eskilstuna II

Fortsättning från Ma-giska lok i Eskilstuna I

Det rådde en god aktivitet vid TGOJ-verkstaden i Eskilstuna denna tisdag i maj. Växling av stålämnesvagnar var mest populärt. Varmt var det, för att inte säga stekande hett. Ma 962 växlade med öppen dörr till maskinrummet, sannolikt i ett försök att få ner värmen en aning i loket.

Nedanför, alltså på ett av de bortre spåren, stod en av de få Ma-maskiner som inte rörde på sig under tiden jag var där. Och det var inte vilken som helst heller, utan särlingen Ma 403, med sin 720 mm-maskinrumsfönster. Idag är det okänt varför loket beställdes med större maskinrumsfönster än sina systrar, för alla kända foton av loket som finns bevarade, inklusive de tidigaste, visar på dessa större fönster. Kanske var det en test inför kommande beställning av Ma 404-409.

Ma 403 i sin tredje alternativt fjärde målning. Kanske sin sista.

Ma 402 multiplad med Ma 876 inkom med stålämnen och försvann utan att jag hann fånga dem med kameran. Hur hann jag se att det var dessa då? Jo, för de återkom från Eskilstuna C-hållet inte så långt senare, och blev satta på lite växlingstjänst.

Miljöbild tagen i bortre ändan från nya verkstaden i Eskilstuna och jag sliter upp kameran för att hinna få vad jag befarade skulle bli enda bilden på Ma 402 och Ma 876

Föraren av 876 var hårdare än 962:ans – här vädrades det inte. Eller så vädrades det på andra sidan…
Ma 876 leder Ma 402 och växlarVäxling med Ma 876 i Eskilstuna

Den här TGOJ-mannen som åker på Ma 876 på bilden här var en av de få levande varelser jag såg under min vistelse där, vilket var högst förvånande med tanke på hur många lok som rörde på sig medan jag rörde mig över området. Stundom undrade jag nästan om någon drev med mig och passade på att flytta på lok medan jag vände ryggen till.

Ma 402 som andra lok bakom Ma 876 får finna sig i lite växlingstjänst direkt efter att ha ankommit Eskilstuna

Jag vände tillbaka till verkstaden. Tänk att den byggdes för och röktes in av ångloken! I begynnelsen fanns ju även här en vändskiva. Funderar över var kolgården låg. Kanske där den tomgående T43:an stod. Hade de kolbrygga? Var fanns slaggropen? Det är intressant att besöka anrik mark.

Utanför verkstaden stod Ma 832 kvar och ett par spår bredvid Ma 833. Först då slog det mig att det var ju två lok i nummerföljd. Tänk vad lite färg kan göra! Undrar hur skicket under skalet skiljer dem åt?

Ma 832 fram verkstaden i ett skick som modelljärnvägare skulle ha kallat "Välvädrat"


Ma 833. Ser ut att vara ett "vitrinlok", för att prata MJ-språk

Det var som sagt varmt och telefonen började ringa. Jag var inte sen till jobbet, men de undrade ändå när jag tänkte komma. Jag avslutade min fotoexkursion, bara för att återvända dagen efter. Fortsättning följer här.

Filosofi här.

Del III följer här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

