Ma-loken slopades idag

Idag var dagen då Green Cargo slopade samtliga sina Ma-lok av SJ-modell. Tråkigt för oss lokdiggare, men även en liten möjlighet att överföra något av loken till museum och föreningar. Låt oss lista vilka som var med till the bitter end:

Ma 828 (som nog överlåtes till SVJM)
Ma 833
Ma 958
Ma 962
Ma 963
Ma 965
Ma 966

I höstas slopades Ma 832 (felhanterad, med två trasiga motorer och slitna hjul) och 1:a mars 2012 även Ma 404 (boggierevisionsbehov i tremiljonersklassen) och Ma 407 (transformatorfel) (samma orsak som gjorde att Ma 882 slopades i Långsele 2010).

Kvar är således:

Ma 825 (Netrail)
Ma 827 (Netrail)
Ma 401
Ma 402
Ma 403
Ma 405
Ma 406
Ma 408
Ma 409

Så sent som igår var åtminstone Ma 828, Ma 962 och Ma 965 ute i tjänst.

De sju kvarvarande TGOJ-Ma-loken blir kvar en tid till, inte minst som Re-loken åter uppvisar opålitlighet. Men de kommer knappast att bekostas några stora reparationer, så vartefter de mals ned kommer även de att slopas. Flera gånger har jag undrat så stilla hur långt dessa lok har rullat. De äldsta är ju snart 60 år gamla. En lokförare uppskattar att Ma 401 har tillryggalagt drygt 610.000 mil (läs mer här). Respektingivande!

Läs mer här.

Mer Ma-lok här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s