Ma-gnifika lok i Eskilstuna III

Fortsättning från del I och del II

Under min promenad försökte jag finna en väg fram till skrotspåret, men det var väl inhängnat. Även om det hindrade mig så var det något som dessvärre inte hindrat negativa element i samhället. Loken är nedklottrade, men vad som är oåterkalleligt är att porslin i isolatorer är sönderslaget, liksom fönster. Det senare gör att regn och rusk snabbt förstör det elektriska komponenterna. Motorerna som var något att ha, har sannolikt redan tagit reda på av TGOJ för tjänst i andra individer.

Jag tog några bilder med fullt zoom genom stängsel och buskage. I förgrunden på Ma 964-bilden syns lösa Ma-boggier.

Ma 964 på skrotspåret

Ma 961 på skrotspåret. Loket byggdes som av TGOJ med så kallade norrlandshytter, bättre isolering och kraftigare värmepaket. TGOJ hade ju en hel del uppdrag i Norrland

Ma 967, världens nyaste Ma-lok, levererat 1960 till SJ, som det sista i raden.

Även Ma 959 fanns där, men utan att vara tillgänglig för min kamera. Roger Lundberg har dock fångat henne på bild här.

Fortsättning följer här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s