Kimi Räikkönen inför 2012-års F1-säsong

Till helgen är det så äntligen dags, VM i Formel 1 2012 börjar! Och precis som alltid försöker alla journalister och förstå-sig-på:are att tolka försäsongstesterna för att förhandstippa första loppet och helst hela säsongen. Det är många parametrar som ska vägas in när stallens och förarnas resultat ska jämföras: vilka program kördes, hur mycket bränsle ombord, vilka däck, hur varmt var det i asfalten, vem som mörkar sin form och vem som försöker verka bättre än man är i jakten på sponsorer mm mm.

Att Kimi Räikkönen toppade både det första försäsongstestet i Jerez och det sista i Barcelona är förstås både uppmuntrande, hoppingivande och mer positivt än om någon annan gjort det, men som Kimi själv sammanfattade det till media på frågan hur första loppet kommer att gå och vilka som är snabbast: ”Like I said, I don’t know. Probably nobody knows. In two weeks we will all know!”

Lotus drabbades som bekant av ett framvagnsupphängningsfel i Barcelona, vid den andra försäsongstesten. Eller rättare sagt, felet fanns där redan från början, men upptäcktes i Barcelona, som är en mer krävande bana än den i Jerez. Men Kimi ska ha sagt till sina ingenjörer att någon var mysko redan vid första testet. Infästningen visades sig vara för klen, helt enkelt, i jakten på viktig vikt.

Det ledde till att Lotus och Kimi Räikkönen missade hela det andra testet, alltså 1/3 av alla försäsongstestning. Inte optimalt för något team, eller för någon förare, speciellt inte för Kimi som inte tävlat på Pirellidäcken. Men Kimi tog det med ro och konstaterade att nu var det så och mer testtid önskar sig alla alltid, oavsett hur mycket de testat.

Och Lotus rättade till felet och var på plats till sista försäsongstestet, också det i Barcelona. Kimi Räikkönens stallkamrat började testet och gjorde dagens snabbaste tid. Men när bilen kom till Kimi var han inte nöjd med styrningen. Men Lotus bytte den och vi satt med andan i halsgropen medan ännu mer testtid tickade iväg.

Men Kimi kompenserade för det på sista testdagen, genom att köra 124 varv och sätta snabbaste testtiden av alla under hela försäsongen.

En av de få indikationer som säger någonting, är hur långkörningarna går. Hur jämna varvtider de kan producera, dvs hur de kan hushålla med däcken och hur nära gränsen de kan ligga varv på varv på varv. Och Kimi Räikkönen visade även här att han inte tappat någonting av sin talang, genom att köra varv på varv med bara några hundradelars skillnad i fart. Kusligt, som en fd F1-förare och numer F1-journalist uttryckte det men beundran.

Men förutom att Kimi är blixtrande snabb och en gentlemannaförare, så är även hans personlighet den vi gillar. Stenhårt fokuserad på uppgiften, men fullständigt relaxed däremellan! Se gärna hans medverkan i Top Gear nu i helgen som var.

Mer Kimi-inlägg här och här och här och här.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Bil och märktes , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s