Svenska ånglok i H0-modell – G10 vs M3b

Idag var det lilla julafton när jag öppnade postlådan. Ett litet men tungt paket från HNJ-filialen. HNJ-filialen säljer detaljer och konverteringssatser till svenska ånglok.

Julklapp från HNJ - allt du behöver för att göra om ditt Trix G-lok till ett GDJ N3 / SJ G10.


Vad är det jag ger mig in på – jag hade ju tidigare en byggsats från DHJ, av en SJ E2. Det fick jag inte ihop. Men det här är enklare, har jag bestämt mig för. Stora bekymret med E2:an var chassiet och drivningen. Där krävdes det precision på ett sätt som jag inte mäktade med.

Det här är alltså inte en komplett byggsats, utan en konverteringssats – alla knepiga saker tas från ett donatorlok. Resten är driftmässigt sett kosmetik.

Nu kan man ju tycka att
1) Trix G-lok är tillräckligt bra och svenskt för att hamna på slaktbänken
2) det är klokt att inte ta sig vatten över huvudet
3) konvertering till G10 är gott nog

Men är man som jag uppväxt med TGOJ och inte GDJ, så finns det andra lok som ligger varmare om hjärtat. Och visst hade TGOJ både G-lok och Gb-lok… men… det är ju SJ-lok. Egentligen.

Så vad finns det kvar då?
M3, M3a, M3b och M3t. Ja och så en massa äldre och lättare lok förstås. Men nu var det ju de största och maffigaste som jag ville åt. M3 och M3a har ett krux med en första drivaxel som springer lite framför de andra. Försök hitta en lämplig donator till dessa. Samma sak gäller för turbinloket – blindhjul i framkant. Finns det något lok som är byggt så?

Då kvarstår M3b. Enkelt val, således. M3b har dessutom axelavstånd och hjul mycket snarlikt ett G-lok. Förnämligt!

Förebilden TGOJ M3b under renovering i Grängesberg 2009.

Lite ritningskonsultation och det visade sig att ångpannan ska ha en diameter om 20 mm och några tiondelar i H0.

Pulsen började skena när jag lyfte upp delarna till ångpanna och höjde linjalen. 20 mm! Härligt! Då är det bara att köra igång.

Så vilka kända utmaningar väntar mig? Jo
1) sluten hytt
2) tender, treaxlig med unikt utseende
3) skorsten – TGOJ hade en engelskinspirerad design (kolla på bilden av 61:an). Det duger inte att trycka dit en SJ-pipa bara.
4) Lokskyltar – vem etsar sådant på beställning?

HNJ-paketet öppnat och där finns allt som du behöver för att förvandla din Märklin G-maskin till en GDJ N3 62 eller en SJ G10 1848, allt från små fina handtag till ångpanna och skorsten.
Ungefär som att vika ihop en pappmodell - fast enklare, metall är inte så sladdrigt.

Tips mottages gärna!

Annons

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Modelljärnväg och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Svenska ånglok i H0-modell – G10 vs M3b

  1. Adriaan skriver:

    Hi,

    Sorry for replying in english (it’s english or dutch). I have a question about this page. Do I understand you have a kit to convert a trix loc to a m3b? Because I would be very interested in that since the Netherlands had about 35 m3b locomotives (ns4700). And the NMJ version are very expensive!

    • DonDoc skriver:

      Hi Adriaan, sorry, no. There is a kit to convert SJ litt Ga into SJ litt G10. I intended to modify this conversion kit so a TGOJ litt M3b would emerge. It is still not finished.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s