Ma-lokens bevarande II

Ma-loken går mot sitt slut inom Green Cargo. April månad är sista planerade driftmånaden med Ma-lok. Ma 401, Ma 402, Ma 403, Ma 406, Ma 408, Ma 409 och Ma 876 drar stålpendeln Borlänge-Oxelösund i mult och kopparpendeln Hbg – E-tuna kan dras med enkel Ma. Alternativt Rc.

För alla oss Ma-diggare, så känns det bra att Green Cargo åtminstone har en positiv grundinställning till att låta föreningar ta över Ma-lok. Detta är så pass säkert att de själva har skrivit detta i sitt personalblad.

Nästa lika glädjande är Green Cargos ambition att låta Eskilstunaverkstaden behålla reservdelar och maskiner för Ma-underhåll. Det finns ju konkurrenter som kan tänkas vilja köpa in dessa tjänster.

I dagsläget finns ingenting klart ännu om lokens faktiska bevarande, men Ma 966 har tingats av SVJM och Ma 828 av Kalmar Veterantåg. Därefter återstår den finansiella biten… låt oss hoppas på Green Cargos storsinthet.

Läs mer här och här samt här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s