Ma-lokens bevarande III

Det är en kamp mot tiden. Tiden som nöter ned Ma-loken som tjänstgör. Ma-loken som vi vill bevara.

Sedan tidigare står de gamla SJ-loken avställda (läs här), medan TGOJ-loken rullar vidare. Eller som Roger Lundberg uttryckte det, det börjar likna nio små negerpojkar:
Ma 404 (hjul) och Ma 407 (trafo) avställda sedan första mars 2012.
Ma 405 (hjulring, läs här) mitten på mars
Ma 403 (batteriladdningsdon) och Ma 408 (strömavtagare) slutet på mars.

Men Eskilstunaverkstaden kompenserade detta att sätta ny fart på Ma 404 och Ma 405 (läs här), även om Ma 404 egentligen inte var trasig, utan faktiskt var nysvarvad, men med hjulen tunna som löv.

Flotta Ma 828 lämnar Green Cargos flotta - klar för Kalmar Veterantåg

Green Cargo är alltjämt positiva till att släppa Ma-lok som de inte behöver till föreningar. Kalmar Veterantåg har redan fått klart med att överta Ma 828, eftersom de lagt ned en hel del tid och pengar på den maskinen tidigare, samt att Ma 828 hör till de minst ombyggda, t.ex. så saknar loket möjligheten att justera höjdinställningar vid förarplatsen. Negativt ut arbetsmiljösynpunkt.

Det blandade intrycket är att Green Cargo på obestämd tid tänker fortsätta använda TGOJs Ma-lok. Postivt, för då kommer de att behöva reparera Ma 403 och Ma 408. Negativt, för att de fortsätter nötas ned och för att Green Cargo behöver behålla SJs Ma-lok som reservdelsförråd.

En lösning på Re-frågan, där Re-loken verkar ha problem med multipeldrift i vårt klimat med vår ström, samt fortsatt ombyggnad av Rc2 och Rc3 till Rd2, är förstås nyckeln till Ma-lokens pensionering och överföring till stilla föreningsliv.

Vi fortsätter hoppas och håller en tät kontakt med Green Cargo i frågan.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s