Frida Folkvagn besiktad

En gång om året, per bil (!), får jag de där fjärilarna i magen, känslan av att vara utlämnad till andras godtycke och dom. Jag pratar förstås om Bilprovningen. Det som ena året är nära ombesiktning enligt en besiktningsman eller -kvinna, tycks ha självläkt till nästa år. Var den första nitisk eller den andra slarvig? För det handlar ju om tusentals kronor och många arbetstimmar i vissa fall, om det blir underkänt. Visst, är det trasigt så ska det självfallet bytas. Men inte för någons godtycke!

Frida Folkvagn i den tidiga vårsolen drömmer om sommarsulorna samtidigt som hon är full av självförtroende inför den stundande besiktningen

Så en marsdag var det dags för min och Frida Folkvagns första gemensamma tripp till ”domstolen”. Jag köpte ju henne som nybesiktad och förra året var det bror min som hade äran. Det största felet då var batteriet – trots att han värmde upp henne med en 4-milatripp innan besiktning, så fick hon hjälpstartas in i besiktningshallen. Det hade inte varit bra för mina nerver. Det är alltid enklare att besikta någon annans bil.

Även jag bjöd Frida Folkvagn på en 4-milatur som uppvärmning innan besiktningen, genom att ta med henne till jobbet. Och batteriet bytte jag ju förra året. Besiktningen var Fyrislund, en behaglig station som jag hittills allt tyckt bra om. Vi får väl se efter detta besök.

Vi var i god tid och fick komma in tio minuter innan besökstid. Två avslappnade farbröder tog emot och konstaterade att henne fick de inte göra bromsprov med rullarna, samtidigt som de via sin dator konstaterade att Enköpingsfolket gjort det förra året. Varför inte? Risk för skador på differentialer. Mekaniska fyrhjulsdrifter får inte bromsas på en axel i taget. Haldexbilarna går att bromsa så med tändningen avslagen.

Uppe på lyften konstaterade besiktningsmannen att det här inte var någon dussinbil. Och visst är det så. En av tre svensksålda Passat W8 med manuell växellåda. Lyftet gav mig möjlighet att inspektera underredet på ett sätt som inte bjudit förut. Ganska rent faktiskt, jag körde ju henne i en maskintvätt nyligen, just för underredsspolningens skull. OKQ8 har ju idiotiskt nog tagit bort tvättmöjligheterna på GDS-platserna med lyft. Och på annat sätt är det svårt att få bort salt och smuts från underredet.

Likaledes kunde jag inspektera hur avgassystemet var byggt – jag har ju en önskan om att byta de bakre dämparna för att släppa det unika ljudet av W8:an lite friare. Det verkar rätt enkelt. Jag pratade med Avgasteknik om jobbet och de ville ha 3500,- per sida för jobb och material. Material i rostfritt, visserligen. Men tänk om det inte blir bra. 7 lax åt skogen. Det känns som en hårfin balans mellan för lite ljud, precis lagom, och störande vid transport.

Transport kanske du säger? Det handlar väl om aktiv körning och ingen transport?! Jovisst, men jag kan lova dig att efter att pendlat Uppsala – Göteborg med Fiona med bara gnistsläckare till ljuddämpning på avgassystemet, så finns det en övre gräns även för motorentusiaster också.

Så hur gick det då?

Jo, besiktningsmannen gick igenom framvagnen (som ju är känd för att vara vek) och bromsar och allt och det var i bra skick. Bromsprovet genomfördes ”alternativt” som det hette, dvs han bromsade under provkörningen. Avgaserna vet jag inte när eller om de testade, men en avläsning av dataminnet gjordes och den var grön, så när som på en kupéfläkt som stod still, men det har den gjort så länge jag ägt henne. Resultat – blankt papper! Fyrislund är alltjämt ett behagligt ställe.

Läs om Baggas besiktning här , Kajsas besiktning här eller gå direkt till Filosofi

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s