MJ – Provkörning av växlar

Tidigare har jag funderat på syftet med banan och vad den ska återge. Idag handlade det om mycket mer praktiskt arbete:
Spårskarvar kapades jämna
Spår rengjordes med bensin och putskloss
Skarvjärn nöps ihop
Allt detta för bästa strömkontakt.

Banan ska byggas för att kunna tas fram och köras på och snabbt och smidigt parkeras i förvar. Därför har jag inspirerats av modulbygge, men fruktat det myckna träarbetet och de skrymmande modulerna förvaring när de inte används. Trots allt är det ju faktiskt mesta delen av tiden.
Därför har jag valt att använda en standard IKEA-hylla, Lack, 190x26x5 cm som snabbt hängs upp i sina egna fästen på väggen och lika kvickt tas ned igen. På den kommer jag applicera modultänkets standardiserade anslutningar till nästa modul/hylla.

Så lade jag ut ett spår med alla olika typer av kurvradier (2) och växeltyper (3) som jag förfogar över. Som vanligt anlitades min Fleischmann BR94:a för testkörningen. Men den ville inte alls vara med idag. Sotning och slaggning (rengöring av hjulen – hur kan det bli så mycket oxid på ett lok som knappt rullat det senaste året?) löste problemet och loket fixade alla svårigheter efter att några trilskande skravar nypts ihop bättre. Och så blev jag uppmärksammad på en flexräls som jag, som har en lägre profil än övrig räls, något som orsakade en besvärlig tröskel i rälsen. Får undersöka det mer sedan.

BR94:a i hårdprovkörning av växlar och kurvradier

Sedan kom nästa intressanta provkörning och det var med en ganska ny, men likväl stel och därmed kurvvrång BR52:a från Liliput. Målad i stramaste Wehrmachtgrau äntrade den spåret och blängde kritiskt på första växeln. Och underkände den direkt. Positiv var att den accepterade den vida kurvradien och Y-växeln av den italienska fabrikatet Casadio. Hade du hört talas om det märket innan? Inte jag.

Så dagens provkörningar gav mig svaret på vilka växlar och radier jag kan använda för olika lok. Det gav även en känsla för hur mycket det är rimligt att få in på ett Lack hyllplan. I tanken har man annars snabbt en hel värld på ett enda hyllplan. Sedan får man byta till Z-skala eller möjligen H0e med extremt små lok. Men då var ju halva poängen borta. Det var ju stora lok det skulle handla om.
Det visade även hur bra detta system med Lack-hyllor verkar bli, potentialen finns där. Fortsättning följer.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Modelljärnväg och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s