MJ Lokbangård – ett utkast och en spårplan

Spår provutlagda för lokbangården, med vändskiva, plats för driftunderhåll och lokrevision


Lokbangården, där tunga ånglok kan vattnas, vändas, kolas, sotas och slaggas, provades ut med växlar och spår. Ett förbifartsspår med anslutning till andra moduler (som byggs på IKEAs Lack-hylla) går i bakkant.

Framför det finns vändskivan, spår dit och spår från vändskivan för uppställning och underhåll. Spåren som leder till vänster på spårplanen (hitkant på fotot) är tänkta till att få en verkstadsbyggnad, där revisioner företas och där ånglok konserveras för beredskapsplacering.

Det gäller att ha långa, slanka växlar för de största loken och även spara lite plats mellan spåren, för annan rekvisita.

Spårplan över modulen med lokgård. I ovankant går spåret som kan förbinda modulen med omvärlden

Se tidigare inlägg här och här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Modelljärnväg och märktes , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s