10 min på Uppsala C i vårsolen

Uppsala resecentrum, eller nya Uppsala C, är ett bra ställe om man vill titta på tåg. Relativt kompakt och vältrafikerat, utomhus och till och med en del växling.

Vid ankomsten idag så lämnade ”Dalpilen” stationen på väg norrut, idag draget av svart Rc6 och brokiga vagnar.

Därefter återstod skenbart bara två X52 för Upptåget, ett norrgående på spår 7 och ett södergående på spår 2. På spår 5 började en blå SJ X12 göra sig klar för avgång mot Sala. När får vi se den första svarta X12:an?

Men där bortom, precis utmed gamla stationshuset, som idag är restaurang, på spår ett stod det riktiga lok! Två multade Hectorlok.
20120416-183920.jpg
DSB-drivna Upptåget startar på spår 2 och klämmer sig mellan SJ och Hector Rail.

Hectorloken var gamla österrikiska kämpar, som har mer effekt än Rc-lok. 142 105 Rosebud med stora strålkastare och 142 211 Dobbs med små strålkastare.

20120416-185737.jpg

20120416-185811.jpg

Vänder tillbaka på perrongen och Uppsalapendeln har just stannat på spår 4, ett av säckspåret. SJ Rc6 närmast stoppbocken.

20120416-190224.jpg

Så kom en norrgående X40 mot Ljusdal via spår två, följt av Sundsvallståget i form av en SJ 3000, som mötte södergående Sundsvallståget på stationen, även det en ”X3000”.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Normalspårig järnväg och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s