Kimi Räikkönen i sandlådan men inte i sandfållan

Alla vi Kimi Räikkönen-fans satt i söndags med skräckblandad förtjusning under Bahrains GP i Formel 1 2012. Kimi var tveklöst på hugget, men han trots den gudabenådade talang han är, har han haft mer än sin andel av otur genom karriären. Skulle det hålla den här gången? Vi mindes förstås Kinas GP bara en vecka tidigare – Kimi på en andraplats med bara några varv kvar, då tog däcken tvärslut.

Men den här gången höll det. Vad var hemligheten till framgången? För uppdateringarna på Lotusen, som kom redan till Kina, fungerade si så där. En stor skillnad var temperaturen och det var något Kimi redan i Kina talade om, att det var för kallt där, men att Bahrain skulle passa dem bättre.

Det hela började lite så där på lördagen. Kvalet var jämt – 15 bilar inom 8 tiondelar – och banan blev snabbare för varje varv som kördes. Och Kimi valde att göra ett försök och blev därmed utslagen i Q2 och fick starta 11. Vi såg ju hur svårt Vettel hade i Kina att köra upp sig från just elfte startrutan. Det bådade inte gott.

Men Kimi Iceman Räikkönen visade vilken fantastisk förare han är, genom att inte bara köra upp sig genom ett tätt fält, han förnedrade Button och McLaren genom att köra om honom på utsidan, utan stallorder jagade han ned sin teamkamrat i en identisk bil och han gjorde det som ingen gjort – han körde ikapp Vettel som varit onåbar när han tidigare startat från pole, sprintat iväg och sedan bara hållt avståndet.

Även om det nu inte räckte till mer än ett omkörningsförsök, så var det i alla fall ett värdigt försök. Och att Kimi var grymt besviken efteråt bådar gott – han har precis samma vinnarinstinkt som förr och potentialen i bilen. Hade potentialen inte funnits där hade han varit nöjd med att nå så långt som andra plats. Men nu var vinst möjlig och därmed var det en förlust för honom att inte nå dit.

Det bådar gott. Smolket i bägaren är att nästa GP går i Spanien med klart lägre temperaturer. Det kan bli ett handikapp för Lotus. Men det är tre veckor dit. Det är lång tid inom F1 och mycket hinner utvecklas.

Bådar gott gör även Kimis hantering av Pirellidäcken, som är uttalat knepiga med ett smalt fönster. Men efter bara fyra lopp behärskar han dem till fullo. Till skillnad från Schumacher, som efter mer än två fulla säsonger på Pirelligummi, nedlät sig till att klaga på däcken. Schumacher vars framgångar med Ferrari till mångt och mycket byggde på det nära samarbetet mellan Bridgestone och Ferrari, men specialgjutna däck för honom och bilen.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s