Grönsaker – kan det också göras gott?

Grönsaker. Jobbigt, onödigt och med konstig smak. Eller? Måste det vara så? Ligger jobbigheten i ovanan att tillreda dem? Och onödigt, nja vi vet några av de goda egenskaper de har för hälsan, men knappast ens alla. Vi vet också att vitamintillskott har svårt att ersätta grönsaker (läs mer här).

Så till det kanske mest avgörande – smaken. Om det inte smakar bra så vill vi inte ha det, hur nyttigt de än månde vara.

Då kommer vi till samma avgörande sak som för annan mat, nämligen tillredningen. Grönsaker har en tendens att serveras råa eller kokta. I bästa fall lätt saltade.

Men jämför med annan mat – rå potatis, eller kokt för den delen, är ju inte heller så kul. Och rått kött, det äter vi inte alls. Knappt kokt heller längre. Och inte med bara salt.

Men om vi går till stekning och kryddning, av så väl, potatis som kött, men även ris och andra så kallade basvaror, så blir det genast mer bekant och mycket godare. Det klart att det ska vara minst salt och peppar på, gärna andra intressanta kryddor.

Varför skulle vi behandla grönsaker annorlunda?

Kanske för att de är nyttigare som råa eller kokta?
Mm, må hända, men det som inte äts kan vara hur nyttigt som helst, utan att göra någon som helst nytta.

Varför inte prova att behandla grönsakerna som ”riktig” mat och ge dem samma omvårdnad som en biff.

I all enkelhet kan jag rekommendera följande, som en uppvärmningsmanöver i grönsaksfältet:
1. Tärna squash och tomat i lika stora mängder.

Tomater och squash tärnade, lagom spännande i detta tillstånd.


2. Hetta upp en stekpanna med en olja som tål värme (t.ex. rapsolja). Eftersom dessa grönsaker innehåller stora mängder vätska kommer de att sänka temperaturen i stekpanna när de läggs i, och om det händer kommer vätskan att koka och därmed får du kokta grönsaker istället för stekta. Hög värme alltså.

Hetta upp stekpannan rejält ,med stekfett (t.ex. rapsolja) i, och häll i tomat och squash.


3. Vrid ned temperaturen efter ett ta (lyssna och titta), men inte mer än något hack för att bibehålla stektemperatur i pannan.
4. Vänd på grönsaksbädden och krydda efter behag och ömdöme (här används salt och citronpeppar).

Håll värmen och krydda, i detta fall är det citronpeppar och salt som gör susen.


5. Klart att servera!

Allergi:
Glutenfri – ja
utan ägg – ja
utan mjölk – ja (välj mjölkfritt margarin eller rapsolja att steka i)
laktosfri – ja (som ovan)
utan fisk – ja

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Recept - Matmöjligheter och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s