Byte av kylarvatten i Bagga

Bagga, alltså min Audi 100 Avant 2.6E -93 med 32000 mil bakom sig och V6:an med beteckningen ABC i nosen.

ABC-motor är oftast mycket slitstark och driftsäker även om det finns undantag. Nu vet man ju aldrig hur dessa sköts, för även de bästa motorerna kräver service.

Nå nu till dagens övning. Bytes av kylvattnet. Varför? Kylarvätska ska bytas vartannat år eftersom de antikorrosiva ämnena som finns tillsatt i glykolen förbrukas och för att kylsystemet inte ska rosta krävs bytes av kylarvattnet.

Nu ska det erkännas att det inte var skälet till detta byte. Bagga konsumerar kylarvatten och jag har letat och letat läckor utan framgång. Jag har provat med kylarcement utan framgång.

Så slog det mig att hon kanske bränner upp kylvattnet. Hon bolmar rätt friskt ur avgasrören också, vilket stödjer den teorin.

Någonstans i förrådet visste jag att jag hade en flaska motorsvets. Fann den och läste alla varianter av behandlingar. Mot hårfina sprickor, det lät bra. Enkelt också – bara att slå i kylaren, köra varm och sedan tömma ur efter tre dagar.

Nu hade flaskans innehåll delvis härdat, så jag letade efter en ny, men OK (där jag köpte den) hade inte längre sådant och Autoexperten och Mekonomen hade stängt. Bara Biltema hade öppet så det fick bli Biltema. Motortätning hette det där men innehållet lät snarlikt när man läste kemikalielistan och det såg likadant ut. Men instruktionerna stannade vid ”till 10 liter”. Utförligt. Så det var bra att jag hade originalflaskan.

Så nu har det alltså gått tre dagar och detta skulle ur. Det har i alla tider sagts om nya bilar att ”nu går de inte att skruva med själva”. Det sades redan om de sista Bubblorna på 70-talet och inte minst om de Audi 100 av C4-modell som kom som årsmodell 1991 och en sådan som Bagga är. ”Det är ju bara plastkåpor under motorhuven” sades det. Jojo, men kan du inte ens skruva undan en plastkåpa så ska du nog överväga om du verkligen ska ge dig på vitalare delar…

20120427-145646.jpg

Det som jag ville ha sagt med detta och exemplifiera är att nya bilar faktiskt blivit lättare att skruva med. Att byta kylvätska t.ex. – försök göra det på en Bubbla!

Förr fick du lossa en kylarslang eller ta ur fläktens temperaturgivare för att tömma systemet – och garanterat bli blöt på kuppen. På C4-generationen har en fiffig ventil tillkommit – och den sitter lättillgängligt!

1. Lossa nedre högra grillgallret, samma som gömmer främre dragöglan.
2. Använd en stjärnskruvmejsel för att öppna ventilen. Observera att den inte kan eller ska skruvas ur helt.

20120427-151159.jpg

20120427-151244.jpg
3. Skruva av locket till expansionskärlet och ställ på full värme i kupén.
4. Vätskan rinner ur. Se till och samla upp den, den får inte hamna på marken, i dagvattenbrunn eller avlopp, då glykol är giftigt. Kassera på miljöstation.
5. Skruva in ventilen igen och fyll på glykol/vatten 50% (det ska alltid vara glykolblandat vatten i, just för korrosionsskyddet).
6. Starta motorn och håll koll på nivån i expansionskärlet. Fyll på när det sjunker (vilket det gör i omgångar när luft pressas ur systemet).
Klart!

20120427-151949.jpg

20120427-152014.jpg

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s