Fiona vädrar morgonluft II

I tre och ett halv år fick hon stå orörd (läs början här). Så var den äntligen dags! Det tyckte vi båda.

Här har Fiona kommit ut i fria luften och det blev lättare att undersöka henne. Inga punkteringar eller annan åverkan. Alla vätskor kvar. Ett musbo under motorhuven, ovanpå spolvätskebehållaren, men utan att ha gjort skada. En del av motorhuvsisolereringen hade vittrat och fallit ned på motorn.

Fiona utdragen ur sin förvaring. Hon sträcker på huv, dörrar och baklucka. En härlig dag att vakna på! (klicka på bilden)

Innan någon form av startförsök görs så gäller det att byta oljan, som hon stått med hela tiden och är full i fukt och sot.

Satsa på olja av god kvalitet och byt ofta, det är den bästa och billigaste motorförsäkring du kan hitta. (klicka på bilden)


3,5 liten inklusive filter rymmer en fyrcylindrig VW-motor. Här bjuds det på Agrols Racingolja som jag fyndade på Granngården. Läs mer om olja här och här eller här.

Sedan kopplade vi om bogserlinan till Frida Folkvagn, som fick agera gårdstraktor idag (läs om det och följderna av det här), och drog upp Fiona till gårdsplanen. En snabb urtorkning på insidan gav ett lyft för trivseln.

Vi ställde bilarna nos mot nos och kopplade på startkablarna. Efter flera år så var det inget liv i Optimabatteriet.

Redo för provstart efter dvalan. (klicka på bilden)

Startgas sprayades in i luftboxen – man vill väldigt gärna att motorn ska tända omgående, för att få upp oljetrycket så snabbt det bara går, för att skydda kamaxeln. Den står ju i princip torr efter långt stillestånd.

Jag vred om tändningsnyckeln och lamporna var tändes. Bensinpumpen fyllde upp ledningarna. Startmotorn gick runt och det tände till. Jag skulle till att pumpa med gasen, men inser till min förvåning att gaspedalen är stum. Slår av och kikar under huven. Gasspjällets manövrering och länkaget till andra spjället har oxiderat ihop. Sitter stenhårt. Men lite olja och lite milt våld löste det.

Insuget och gaswiren. Länkaget har fått olja och motion. Vi gör ett nytt försök!

Lite mer startgas och så in bakom ratten igen – ”tugga-tugga-tugga-pumpa-pumpa-pumpa” och så, vrooom, så gick hon igång! Ingen tomgång att skryta med, men inga problem att hålla vid liv med gaspedalen.

Kolla varvräknaren! Städpatrullen behöver rycka ut igen. (klicka på bilden)

.

Sedan gick hon för egen maskin till nästa uppehåll, för batteriladdning, dammsugning, tvättning och vidare kontroll. Bensinen i tanken fungerade, inga läckage, motorn går upp i normal arbetstemperatur och håller den perfekt. Lampor och blinkers fungerar.

En vit drömbil på gården. En sportvagn för folket. En Scirocco!

Batteriet hade dock gjort sitt och gav bara 9V trots ihärdigt laddande. Och 9V var inget som duger att starta på.

Fortsättning följer.
Läs hur det gick för Frida Folkvagn här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s