Frida Folkvagn uppskattade inte epitetet och tjänsten som gårdstraktor

Frida Folkvagn, en Autobahnmissil av rang, min Volkswagen Passat W8, lastades full med domkrafter, tunga verktyg, linor, block och kemikalier för att komma till Fionas undsättning. Det är tur att man har en tålig gummimatta i bagageutrymmet! Fiona skulle hämtas ut ur malpåse (läs om det här)

Med fyrhjulsdrift var det inga problem att släpa en lättrullande liten VW Scirocco upp för en liten backe.

Frida lastad med allehanda hjälputrustning och kopplad med lina till Fiona. (klicka på bilden)

Väl upp fick Frida bistå med lite ström via startkablar och Fiona var inte sen med att starta (läs mer här)

Frida har ett fjolårsfärskt batteri och med en W8-driven generator så var det inga problem att ge Fiona tillräckligt med ström för att starta. (klicka på bilden)

Det fanns en svag doft av bensin kring Frida i samband med detta, men att starta en gammal bil som stått länge – klart det kan lukta bensin i omgivningen. Fast… senare samma dag, jag körde Frida för full maskin i ett kraftigt uppförslut och tyckte inte riktigt att jag hade den slösande kraft som hon brukar bjuda på.

Och sent på kvällen, på hemresan – precis efter att jag hävdat att hon går som en klocka – passerar jag Spendrup’s bryggeri och på låga 1500 varv och konstant gaspådrag så ryckte hon. Det går bättre när jag ger gas, men helt klart är att allt inte står rätt till.

Ryckigheten består och strax innan jag är framme, tänker jag tanken att varningslampan för motorstyrning har ju i alla fall inte tänts. Och sekunderna efter så börjar motorstyrningslampan att blinka! Väl framme på garageuppfarten ligger tomgången på låga 500 rpm och hela installationen skakar och rister.

Dagen därpå, jag smyger ned till min lokale Volkswagenverkstad och irriterar mig över att jag inte har min VAG.COM-kabel med mig så jag själv skulle kunna diagnostisera henne. Hon tycks dock ha sovit på saken, för hon startade snällt och släckte varningslampan för motorstyrning (som alltid testtänds vid start). Och sedan gick hon som en dröm igen.

Verkstaden hade inga akuttider, de förhörde sig om att tändspolarna var bytta och erbjöd mig att lämna bilen och ta en hyrbil. Njaa… jag chansade att köra hem igen och det gick utan problem. Sannolikt ett fruntimmers nyck över att ha förnedrats till att agera gårdstraktor, men kommit över det efter en natts skönhetssömn.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s