Rc6 – haveri på linjen

Uppsalapendeln jagar oförtrutet fram och tillbaka, dag ut och dag in, mellan Uppsala och Stockholm. Den dras av idel svarta Rc6:or numer, en i vardera ändan. Loken som används är ”mellanserien”, dvs inte de äldsta Rc6:orna (som förvaltas av SSRT) och inte av de sista Rc6:orna, utan de s.k. sms-loken, lok som kan gå i vardera ändan av ett tågsätt.

Bland dessa ganska lika individer finns ett lok som avviker något och det är Rc6 1366. 1366 var tidigt ute i sin nya svarta skrud och fick siffrorna på buffertbalken placerade lite längre in än genomsnittet, precis ovanför buffertarna. Frågan är om inte storleken på siffrorna är något större än genomsnittet också.

En annan avvikelse med Rc6 1366 är att den råkat ut för ett ovanligt fel tidigare, nämligen att huvudtransformatorns hölje spruckit. Igår var det dags igen. Men en ljudlig smäll, påpassligt nog mitt i tunneln under Solna, gick den sönder igen och ca 1,8 kubikmeter trafoolja rann ut och tåget fick förstås stanna på linjen, i Ulriksdal.

Rc6 1366 havererad i Ulriksdal, här fortfarande kopplad i Uppsalapendeln

Maskinrummet på Rc6 1366 tömdes med slang innan loket drog till Hagalund, som ju faktiskt bara är ett stenkast bort, för vidare reparation. Senare på kvällen dök Railcare upp med en TMX och oljesaneringsutrustning.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Normalspårig järnväg och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s