Infernaliska ljud

Som väntande resenär på perrongen i Väsby är det lätt att få olika input till sina funderingar om ljudet från järnvägen. Tiden då loken lät ”tuff-tuff” och tågen passerade i takt med skenornas ”dunki-dunk, dunki-dunk” är förbi.

Idag är ljudet allt annat än vackert eller ens intressant. Loken tjuter från motorernas fläktar och ventilatorer, men allt det överröstas av det infernaliska ljudet mellan hjul och skenor när tågen dundrar fram. Arlanda Express tvingar en att rädda hörsel med fingrar i öronen, samma sak när Uppsalapendeln med sina dubbla Rc6-or fartar förbi.

Men så kom en X3000, eller en SJ 3000 som de blev att heta, alltså en X55:a. Ett sundsvallståg alltså. I full karriär. Men det gick tyst! Intressant, undrar vad som gör att det lät så mycket mindre?

Något som verkligen för ett infernaliskt ljud när den jobbar är rälsslipen. Spenos tåg står uppställt dagtid rätt ofta i Väsby.

Tyst och stillastående, men när rälsslipen arbetar om natten är det en helvetisk ljus- och ljudshow

Speno international är den märkt. Kanske åker de runt i hela EU och slipar, fast den har varit tämligen länge i dessa trakter nu. Engelsk lastprofil, jämför T66-loken (klicka på bilden)

Rälsslipens mittdelar, alltså där själva slipen sitter. Väl vädrad! (klicka på bilden)

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Normalspårig järnväg och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s