Ny bil? Dags att byta up! sig!

Det är en hel del bilbytande som pågår i den närmaste kretsen. Och det är förstås kul! Bilar är ju kul! Samtidigt dyrt och man skulle kunna tänka sig att folk är rationella och gör analyserade och underbyggda val när de köper bil, men det verkar vara precis tvärtom. Det är förvånansvärt mycket magkänsla och till och med impulsköp som råder. Undantag finns och jag tänkte ge några exempel:

En kollega och hans blivande hustru tröttnade på sin Renault och begav sig ut i bildjungeln utan kunskaper eller påläsning. Båda är högt utbildade akademiker, så de borde ha kunskapen att söka och värdera fakta. De gick in på Peugeot – av alla ställen – provade en 308:a och tyckte den var bra. Tack för det, deras referensram var deras R5:a. De gick därifrån för att tänka på saken, men vände i dörren och undrade unisont vad de skulle vänta för. Så de slog till, men inte på en lagerbil – de hade nämligen fel färg – utan beställde en i rätt kulör och blev övertygade av försäljaren om att en tvålitersmotor var bra, inte minst för andrahandsvärdet, så det blev det.

En annan kamrat gjorde tvärtom och skaffade sig kunskap, provade jämförbara bilar, räknade och funderade. Och slog faktiskt till till slut. Och från att titta på en fyraåring, blev det en fabriksny skapelse och det blev Wolfsburg som fick leverera den. En tilltalande val med fyrhjulsdrift och otäckt snål dieselfyra. Läckert panoramatak förgyller vardagen. En bil som för det priset har allt man kan önska sig. Men varför aktivt välja den brun?

Nästa kamrat har sonderat bland Outback, XC70, Golf 4Motion, Volkswagen Phaeton och Audi A8. Bra bilar allihopa och de samlas kring fyrhjulsdriften. Han bor så till och har intressen som väl befogar drift på alla fyra. Samtidigt delar han mitt intresse för perverst små bilar och det drev honon till sin lokale Volkswagenhandlare och nya Volkswagen up! En helt ny bil alltså, de andra skulle ju vara lagom begagnade. Men så såg han en 2,5-årig Golf VI på samma ställe, som med blygsamma 3500 mil avverkade betingade lika mycket som en up!. Men det blev i slutändan en mexicanare – en Golf Variant med etanoldrift och därmed miljöbil. Inget dåligt val och synnerligen genomvärkt. Men fjärran från de bilar som diskuterades flitigt innan.

En tredje kamrat köpte en Mazda Miata och en handfull släktigar mumlar ”bilbyte” när man passerar förbi.

Det gjorde att jag följde med och provkörde en Nissan Micra här i helgen. Micra och Micra, ja den heter ju så, men så liten var den ju inte. Och jag var inte imponerad. Den hade känts modern om den kommit för 10-15 år sedan. Hal ratt, simmig styrning och långslagig och oprecis växellåda. Plastigt intryck i största allmänhet. Provsatt en Fiat 500, som kändes roligare men å andra sidan kostade 35% mer. Men försäljaren hade tappat bort nyckeln till demobilen. Såg vi oseriösa ut, eller var deras nya skrytbygge till anläggning så stor att de faktiskt förlagt nyckeln?

Nå därefter begav jag mig till min lokale Volkswagenhandlare. Målet var up! Jag hade studerat specifikationerna och funnit dem mycket lika en annan trevlig bil, nämligen min Volkswagen Golf I – urgolfen! Kolla några data här:

                 Up!             Golf I

Hjulbas    2470mm    2400 mm
Effekt       75 hk          70 hk
Vikt          930 kg        880 kg
0-100      13,5 s          14 s
Toppfart  171 km/h   160 km/h
Förbrukn 0,45 l/mil  0,72 l/mil

Och Golf I är ju en fantastisk bil, även om man måste till Sydafrika för att hitta nyare maskiner. Däremot var mina förväntningar något nedtonad, av två skäl: dels min Golfkamrat nämnd ovan, dels utseendet. Golf I är snygg. Det kan man inte beskylla up! för att vara.

Volkswagen up! i high- och premiumutförande. En röd karamell för 150.000,-. Prisvärd! (klicka på bilden)

Jag bytte körkortet mot en up!-nyckel, som förövrig såg identiskt ut med den som jag har till Frida Folkvagn. Och så ut till en Tornadoröd up! Alltså exakt samma kulör som Kajsa och Bagga. Stor dörr, precis som på en tredörrars Golf I. Och in bakom ratten. Åh, den har soltak. Läckert! Pang igen med dörren, ett solitt ljud. Vilken stor stol förresten, nästan för stor för mig som bara mäter 170 cm. Hehe, här kom nästa likhet med Golf I:an – ovandelen på dörrarnas insida är i plåt och lackade i bilens färg. Jag ställde in stolen och satt bra. Förstås. Det är ju en Volkswagen. Vred om startnyckeln. Trepipen presenterade sig och lät väl inte så jätteroligt, men i med backen och iväg. Jodå, det är riktigt Golf I-känsla. Närmast gokart alltså. Fast bekvämt. Jag gav på fullt och det klart, någon W8 var det ju inte. Men vänta nu, uj så fort det gick ändå. Imponerande tyst.

Taklucka stjäl lite plats och är inget för långskånkar. Men för oss mer kortresta så är det en trivselfaktor värd att investera i.

Dags att kolla förbrukningen. 0,45 i 120 med taket öppet. Det gick att minska till 0,39 med taket stängt. Jag tog ut den på en svepande och smal landsväg och provade greppet. Oklanderligt. Provade även den vågade manövern med att släppa gasen i en högfartsböj. Du vet det där som fick de första Audi TT att åka av vägen när bakvagnen tappade marktrycket. Helt odramatiskt.

Dags att vända. Det finns en grusplan en bit ut och den här bilen är inte försedd med det moderna otyget elektronisk handbroms, utan en helt manuellt opererad. Ha! Hur kul som helst! Och så lättmanövrerad! Och lättstyrd – och då syftar jag på precisionen i styrningen, den som allt för ofta gått förlorad i nya bilar med elektrisk servostyrning. Men denna var lyckad.

Trots sin storlek var den bekväm och trots sin bekvämlighet blev jag imponerad över balansen i bilen. All form av understyrning som Golf I ändå dras med var borta. Och utan att få någon läskig överstyrning a la BMW. Bara att lägga om ratten och bilen styr.

Nu visade det sig att denna provbil hade sportchassie, vilket gjorde komfortbetyget ännu mer imponerande. För den var inte alls obekväm. Och att en miljöbil kan vara så kul!

Nå låter detta som någon slags reklamfilm för up! och Volkswagen, men jag ska säga att det var länge sedan jag hade så kul bakom ratten på en bil. Äkta körglädje. Fanns det inget att anmärka på då? Jodå, motoreffekten. Det var ingen räser. En turbo skulle göra susen. Up! GT sägs ha fått grönt ljus och 110 hästar talas det om. Det blir bättre. 110 hästar var precis var Golf I GTI hade från början!

Gott om plats i baksätet. Jag har åkt många större bilar med mindre plats. Här sitter jag ”bakom mig själv”

Annonsen i lokalblaskan basunerade ut – ”Kom in och låt dig förvånas!” – har man hört den förut? Men jag blev faktiskt överraskad när jag satte mig i baksätet, bakom mig själv – det var gott om plats både för ben, knän, huvud och axlar. Jag lovar dig att Volvo V70 har sämre plats för ben och fötter!

En annan kul finess är färddatorn som gerdig ”blå poäng” efter hur bra du kört: hur bra du är på att växla upp i tid, hur bra du är på att undvika stopp i stadskörning etc. och så får du poäng på din körning. Kul!

Nu var jag inte ute på någon snåltripp, utan jag ville se vad bilen gick för och hitta ev. brister. Efter 20 minuters körning, så stannade förbrukningen på 0,73 l/mil. Mycket för en småbil, kanske du säger. Mm, inte efter den turen kan jag säga.

Eder testförare, för dagen iförd en skjorta som matchade bilens färg. Tillfällighet? Knappast!

En annan jämförelse:

                     Up!          W8
Tomgång    0,5 l/h       1,1 l/h
120 km/h   0,4 l/mil   1,1 l/mil
Vikt              950 kg      1920 kg
Drivhjul       2                4
Effekt           75 hk        275 hk
Skatt            0,-             6400,-

Så vad blev summeringen då? Jag älskar up! Jag skulle kunna slanta upp för en

Läckert med lackerad instrumentpanel! Denna premium-up! hade bara gått 150 mil så sannolikt kommer den dra mindre när den är inkörd. (klicka på bilden)

ny. En high up!med premiumpaket. Jag behöver inte invänta femdörrarsversionen och inte heller oljebrännaren. Däremot hade mer mos i maskinen varit trevligt, men den här är faktiskt ok. Jag skulle ändå bli glad varje gång jag satt bakom ratten! Och att gå från en stor Passat till en up! skulle väl ändå vara att byta up! sig…

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s