Sveriges snabbaste Ånglok – BJ H3s 111

Tillbaka på Lärje och en titt in i verkstaden, där en av våra pärlor i samlingen står, BJ H3s 111, ett snälltågslok med Sveriges högsta tillåtna hastighet för ånglok – 100 km/h.

20120513-115043.jpg

Hon är intagen för att få nya takstag, dvs de stålstänger som fixerar fyrboxen inuti pannan. Samt för omtubning, vilket betyder att vi byter tuberna som går inuti pannan, där den heta luften från fyren leds och som värmer vattnet i pannan och därmed skapar ånga.

20120513-115446.jpg

20120513-115455.jpg
Bilden visar sotskåpet med nederdelen av skorstenen och hålen där tuberna ska fästas.

Pannan i 111:an är godkänd för 12 kg ångtryck, vilket motsvarar en vattentemperatur på 179 grader.

20120513-115742.jpg
En bild innefrån hytten med pannans reglage, även om över hälften är borttaget under detta ganska omfattande arbete.

111:an som dessutom var det första ånglok i arbete som jag träffade på som liten pojk. Det gör det förstås lite extra spännande att jobba med henne.

Trecylindrig och med en plog som skiljer sig från genomsnittet. Största drivhjulen på ett svenskt lok. Står sig än idag. 111:an är tillsammans med sin syster 112:an unika lok och inga dussinmaskiner.

20120513-120124.jpg

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Sveriges snabbaste Ånglok – BJ H3s 111

  1. Ping: Tågsläpp – vad är det? | Absolutman

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s