TGOJ Ma – dagens uppdatering med bild från 11e maj 2012

Som alla säkert vet härskars våra spår idag av tio Ma-lok, det är privatisternas Ma 825 och Ma 827, samt Green Gargos TGOJ Ma. Detta inlägg behandlar bara TGOJ Ma. Jag passade på att besöka Eskilstuna och TGOJ-verkstaden 2012-maj-11.

Vad kanske inte är lika vida känt är att från 1a maj så tappade Ma sitt uppdrag som dragare av Kopparpendeln och entusiasterna var kluvna: minskad Ma-användning är ju tråkigt, men samtidigt ett avgörande steg för deras bevarande inom museivärlden.

Nu blev det in så, för det behövdes nämligen på andra håll:
Ma 401 har assignerats ett långtidsuppdrag på att dra tunga sliperståg i södra Norrland.
Övriga sju ska dra fliståg från Stockaryd samt den södra Stålpendeln från Domnarvet till Oxelösund.

Nu sitter du kanske och räknar och irriterar dig på att jag inte kan räkna. Men det är ju så att Ma 407 står med trasig transformator och har fått donera strömavtagare till Ma 408. Så 407:an är inte att räkna med.

Ma 407 på spår 1, utan strömavtagare

Fler bilder på just Ma 407 här.

Övriga TGOJ Ma rullar på och underhålls löpande. Ma 406 fick besöka Eskilstunaverlstaden en extra gång pga mänskligt slarv, då en motorkomponent inte dragits fast ordentligt utan orsakade ett motorhaveri.

Ma 406 stod en bit ut från verkstaden (klicka på bilden)

Ma 409 rapporteras ha tappat stinget, effektmässigt, kraften kanske går åt till att ömsa skinn? Du har väl sett att hon fläckvis tappad färgen, så att den ursprungliga mörkgröna TGOJ-målningen tittar fram, läs och se här.

Ma 409 som andra lok i en mult med Ma 404. Paret avgick bara minuter efter att denna bild togs. Här syns ”fjällningen” (klicka på bilden)

Ma 404 gick alltså som första lok, trots sina tunna hjul, i denna Ma-mult.

Stålpendel sannolikt, med Ma 409 och Ma 404 (klicka på bilden)

Lite extra glad blev jag av att hitta Ma 403 på plats, även om hon gömt sig mitt i bunten av systrar, Rc, Re och T44.

Ma 403 precis utanför verkstaden. Men, hur är det med strömavtagaren? (klicka på bilden)

Kanske är det en synvilla, men jag tycker inte strömavtagaren ser ut att ligga symmertriskt.

Strömavtagare på Ma 403. Är den kry?

TGOJ Ma

Ett stolpskott på Ma 402 blev det också. Spårspring hade krävts för att få ett rent skott på henne, av det blev det inget av med. Har du tänkt på att märkningen i fronten på Ma 402 skiljer sig från de andra Ma-loken? Ser du skillnaden?

Ma 402 vid TGOJ-verkstaden i maj 2012

Andra inlägg om Ma-loken här och här tex.

Bilderna på TGOJ Ma2 finns här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s