Kajsa – fjäderbensbyte I

Kajsa har nu blivit av med sitt defekta fjäderben, där infästningen av fjädertallriken rostat av, så fjädertallriken damp ned en tum, landade på staget som styrstaget fäster i, men även vilade på däcket, vilket gjorde att däcket skulle snabbt skurits sönder om man försökt köra henne hem (läs mer här)

Fjäderbensbytet som beskrivs här är liknande för många (men inte alla VW Passat) och även för Audi 100 C4/A6.
Däremot skiljer det sig drastiskt från VW Golf och Scirocco mfl. Läs om det här istället.

Det finns några få verktyg som alltid förenklar tillvaron och oftast behövs:
T-handtaget till hylsorna – speciellt med förlängningsskaft
Slägga av lagom storlek
Stor skruvmejsel, mest för att bända med, men än att skruva med. Som en miniatyrkofot.
Lilla, nästan steglösa spärrskaftet. Smidigt och tillräckligt när T-handtaget lossat muttern

Så här gjorde jag:
1a. Lossa centrumbulten som håller drivaxeln i navet
1b. Lossa hjulbultarna
2. Hissa upp bilen, tag bort hjulet
3. Fixera kränghämmaren mot framvagnsbalken med spännband
4a. Skruva bort bromsokets hållare (med oket) från navet. Just detta satt stenhårt, så det krävdes olja och slägga. Här använde jag en pallbock som stöd under förlängningen mellan hylsa och T-handtag för att inte slå bultskallen sned.
4b. bromsslangen sitter med sin gummibussning fixerad på fjäderbenet, dra loss den
4c. Lägg upp det löstagna bromsoketpå kränghämmaren med bromsslangen orörd
4d. Ta bort bromsskivan (sitter löst, ev. är en mild smäll med släggan på sin plats)
5. Ta bort genomgående bulten som fixerar spindelleden
6. Ta bort styrleden, med hjälp av avdragare (läs mer om det här)
7. Ta bort ändbulten på kränghämmaren som fixerar bärarmen mot kränghämmaren
8. Sätt domkraften under navet (men inte på bärarmen) och tryck upp fjäderbenet någon tum
9. Bänd ut spindelleden, med brytgaffel om leden ska byta, annars förslagsvis genom att driva den uppifrån. Ta i så fall ur drivknuten från navet först.
10. Sänk ned fjäderbenet
11. Skruva ur centrumbulten och tryck ur drivknuten ur navet, genom att böja fjäderbenet bakåt och utåt
12. Låt fjäderbenet vila på domkraften, men tryck det inte uppåt (komprimera inte fjädern med domkraften)
13. Arbeta uppifrån, från motorutrymmet

Hålet efter fjäderbenet, sett från motorrummet


14. Skruva loss de tre yttre muttrarna som håller fjäderbenet i karossen. Fjäderbenet vilar nu på domkraften. Plocka ut det.
Klart

Då ser det ut så här

Spindelledens dammskydd är skadad efter en annan incident (läs om det här) och jag passar på att ta bort bärarmen också för att byta den. Den sitter med en genomgående bult i ramen.

Fortsättning följer här

Så länge, läs mer om Kajsa här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s