Kajsa – ny länkarm monteras på en Audi 100

På generationerna 44 och C4 av Audi 100 så är spindelleden fast integrerad med länkarmen och kan inte bytas separat. Arbetet fordrar inte borttagning av fjäderbenet, men om det av andra skäl (läs här) ändå är demonterat är det ett gyllene tillfälle att byta länkarmen. Speciellt som i fallet med Kajsa där undertecknat sabbat dammskyddet (läs om det här) på spindelleden och det bara är en tidsfråga innan den blir glapp och underkänd av Bilprovningen.

Bild 1. Rambalken gapar tom efter en länkarm. (klicka på bilden)

Borttagning:
1. Fixera kränghämmaren mot framvagnsbalken med ett spännband.
2. Lossa bulten med mutter som håller spindelleden i fjäderbenet (17 mm) och dra ur den.
3. Lossa muttern på kränghämmarens ände och tag bort den
4. Lossa bulten och muttern som håller länkarmen i framvagnsbalken (19 mm) – använd en hylsa ovanifrån men dra underifrån
5. Nu är allt löst i teorin. Använd spindelledsgaffel, slägga och spett för att dra isär sakerna

Länkarmen monterad i framvagnsbalken. Det brandgula närmast bild är ett skydd och ska avlägsnas snart, men vi behåller det på så länge som möjligt.

Jag köper ny länkarm på Biltema för 499,- istället för 1800,- på andra ställen.

Sammansättning:
1. Fäst bulten och muttern som håller länkarmen i framvagnsbalken (19 mm) – använd en hylsa ovanifrån men dra underifrån. Dra den inte stumt, utan den ska i detta skede vara lättrörlig

Här monteras länkarmen på kränghämmaren. Spännbandet syns tydligt och underlättar avsevärt, utan det handlar det som blod, spett och tårar för att tygla kränghämmaren.

2. Montera bricka, ny bussning (medföljer länkarmen) på kränghämmaren, för på den nya länkarmen på kränghämmaren, nästa bussning, ytterbricka och slutligen muttern (24 mm). Dra åt för kung och fosterland.

Drag åt! Glöm inte att ta bort spännbandet, det gör i och för sig inget om det sitter kvar där, men det blir lite förargligt på besiktningen om det sitter kvar.

3. Ta av dammskyddet på spindelleden och sänk ned fjäderbenet på den. Det är lite pilligt. En domkraft brukar vara en bra vän i hanteringen av fjäderbenet.
4. Montera den låsande, genomgående bulten till spindelleden och dra åt.
5. Dra åt länkarmens fäste i framvagnsbalken.
6. Ta bort spännbandet.
Klart!

Montera hjul, sänk ned bilen och prova att allt känns okej vid en provtur.

Läs mer om Kajsa här och här, t.ex. och varför inte Myter och Fakta om Olja här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s