Kajsa – byte av fjäderben II, fjäderbenets preparation

Demontering av hopbyggning av fjäderbenet. Varför? Vad håller vi på med? På vilken bil?
Det handlar om Kajsa, min Audi 100 med 40000 mil på mätaren, som fick nedre fjäderbenstallriken avrostad och havererad (läs med om det här och här). Nu ska det sägas till hennes försvar att detta stötdämparben inte var hennes originalben, utan plockat från en skrotad syster. Originalbenet drog jag åt topphylsan (som håller stötdämparen i benet) med rörtång, så den aldrig gick att öppna igen och med en uttjänt stötdämpare så var det bara att byta hela fjäderbenet. Det var 7 år och 7900 mil sedan.

Behändigt med dubbla uppsättningar fjäderklämmor. Nytt och gammalt fjäderben med fjädrarna komprimerade.


Så jag plockade ned fjäderbenet nu och även om det nya jag köpt var komplett så ville jag flytta över fjädern, eftersom den tillhör en sänkningssats (30 mm). Till det har man två fjäderspännare och det är ett fysiskt jobbigt pass att komprimera fjädern så pass mycket att den släpper sitt tryck från fjäderbenstallrikarna. Dessutom ska du göra det två gånger, ta bort den gamla och montera den nya.

Öppnandet av fjäderbenet görs när fjädern är komprimerad, genom att skruva av centrumbulten på stötdämparen. Här ser vi toppen på fjäderbenet, där en insexa håller emot stötdämparen medan 22mm-ringnyckeln öppnar muttern.

1. komprimera fjädern tills den släpper
2. loss på stötdämparens mutter, ta bort den
3. dra av övre fjäderbenstallrik med fjäderbenslagring
4. Ta bort fjädern

Här har fjäderns tagit bort från benet och sprickan syns tydligt i den havererade tallriken

På det nya fjäderbenet har du kontrollerat genom att försöka vicka på navet och ser om det glappar, alltså om hjullagret glappar. Gör det det är lagret snart slut, ta med benet till en liten verkstad och be dem pressa ur det gamla lagret och i ett nytt. Med en press går det fort (=billigt) och du spar blod, svett och tårar på att driva ur och i lagret, med risken för att du slår sönder det nya också.

5. Sätt tillbaka rätt fjäder (komprimerad)
6. trä på dammskydd och övre fjäderbenstallrik med fjäderbenslagring
7. dra fast muttern på stötdämparen
8. släpp på komprimeringen av fjädern och se till att ändarna på fjädern kommer mot stoppen på båda tallrikarna
Klart!

Den här stötdämparen har gjort sitt, du ser att den läcker och kommer snart att vara en cykelpump, speciellt tillsammans med en hårdare fjäder som vi lägger på. Men vi spar den operationen (!) för Audi har ett finurligt och enkelt sätt att byta stötdämpare utan att ta bort fjäderbenet från bilen. Separat inlägg kommer.

Det här gjorde vi inomhus på bekvämt ställe.
Härnäst tar vi med oss nya fjäderbenet till Kajsa och monterar det. Var beredd på ett fyspass! Inlägg kommer snart

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s