Kimi Räikkönen i F1 Montreal 2012 och ett fantastiskt race

Formel 1 2012 är totala motsatsen till Formel 1 2002. Trots att det idag pratas om däck däck och däck, så ”förstördes” säsongen 2002 av just däcken, även om det kanske inte är lika omtalat. Kort och gott så vann Bridgestone åt Ferrari 2002. I år kör alla på likadana däck och det är så jämn och spännande som Formel 1 aldrig någonsin tidigare varit. Jämnt och spännande både i loppen och i mästerskapet. Medan 2002-års säsong möjligen kunde bjuda på viss spänning om vem som skulle bli trea. För etta och tvåa var nästan alltid Ferrari.

I helgen kördes Kanadas GP.

Loppet som sådan var ju fantastiskt. Circuit Gilles Villeneuve, som banan heter, är numer en gammaldags banan, utan feta avåkningszoner, där ett hjul fel kan vara förödande. Banan är dessutom en riktig motortänjarbana, där effekt och toppfart betyder mycket. Underbart.
Spännande blev det också, där Vettel inte lyckades förvalta sin dominanta pole position till en vinst, trots en bra start och en tidig lucka.

Vettel och Alonso provade en enstoppare, men hamnade båda i den beryktade ”klyftan” när däcken ger upp totalt. Alonso tappade en klar ledning ned till femte plats på de sista sju varven, medan Vettel skiftade tillbaka till tvåstoppsstrategi, gjorde ett sent depåstopp och körde sedan fem sekunder (!) snabbare än Alonso per varv och passerade Alonso.

Söndagen i Kanada bjöd på mer värme än tidigare under helgen och det bådade gott för Kimi Räikkönen och hans köldkänsliga Lotus. Kimi som bara kvalade in tolva, dock bara en tiondel bakom den andra Lotusen, som startade från sjunde rutan. Det är tätt och jämt och Kimi hade hydraulikproblem under kvalet vilket gjorde att differentialen inte fungerade som den skulle. Att med det bekymret bara vara en tiondel långsammare än sin stallkamrat är starkt.

Frågan är hur och om Lotus hann fixa Kimis bil från kvalet till racet, trots allt ställs ju bilarna i Park Fermé och får inte röras efter kvalet. För medan Grosjan strormade till podiet, blev Kimi ifrånkörd av Saubers Perez som var på en liknande däckstrategi som Kimi.

Vidare är det intressant att se på platserna 1-3
I kvalet var det

Red Bull med Renaultmotor
McLaren med Mercedesmotor
Ferrari med …Ferrarimotor

Och loppets podium:

McLaren med Mercedesmotor
Lotus med Renaultmotor
Sauber med Ferrarimotor

Härlig blandning!

Hamilton tog sin tredje vinst i Kanada och tog därmed över ledningen i VM också. Därmed har säsongen 2012 haft sju olika vinnare på de sju första loppen. Det har aldrig hänt i Formel 1 tidigare.

Nu är det bara att se fram emot Storbritanniens GP om två veckor, en av Kimi Räikkönens favoritbanor. Lotusen verkar alltjämt ha problem med kyla och England är ju inte jordens varmaste plats, men med lite tur kanske vi kan få en åttonde segrare.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s