Ma-lok i Eskilstuna – vila i frid

Lyckligtvis inte grafitti. Respekt för de gamla. Det hade ju förstås varit ännu finare om gamlingarna tvättats inför den yttersta växeln… här TGOJ Ma 876 (klicka på bilden)


Precis innan ösregnet, Eskilstuna 11e maj 2012. Någonstans borde det finnas en hord Ma-lok, eller Ma2 som jag sett någon kalla SJ Ma under TGOJ-flagg, som bara väntar på en sista fotografering. Och visst fanns det några som inte hade något emot att ställa upp på bild. Jag beklagar vissa bilder, där både busk och stolp skymmer, men jag skyller på de som parkerar.

Ma 965 hedrades med en egen parkeringsplats (klicka på bilden)


Ma-loken stod väl dolda på spår utan kontaktledning. Första raden utgjordes av Ma 965, Ma 833 och Ma 876

Ma 833 mittemellan Ma 965 och Ma 876. Det är en sällsynt syn med trippelkopplade Ma-lok!


Ma 965, Ma 833 och Ma 876 på yttersta spåret, kanske snart vid yttersta växeln. Än så länge ser det kompletta ut och precis som om de just lämnats efter en trafikdag.

Ma 965 – kolla så tätt med axlar det är under korgen, det är en av skälen till att Ma-loken ger ett så solitt och kraftigt intryck

Bilder på Ma 965 i aktiv tjänst finns här.

Ma 876, lite lustigt ändå att pensionera den maskinen när man fortsätter köra med TGOJ-Ma, dvs original-TGOJ-Ma. Jag tänker på att Ma 876 framgångsrikt byggt om för att kunna gå i mult med TGOJ-systrarna

Ma 962 till vänster och Ma 966 till höger. Trots lika målning är den inte identiskt uppbyggd.

På det andra spåret stod Ma 963, Ma 962 och längst in Ma 966. Alla loken har den nya TGOJ-målningen, men Ma 962 avviker från de båda andra, var A- och B-ändesmarkeringen sitter och var numret sitter på loket.

Ma 962 och där bakom Ma 963


Ma 963, Ma 962 och Ma 966 i parad. Två set med trippelkopplade Ma-lok. Ma-ffigt!

Ma 832 på ett alldeles eget spår alltjämt. (klicka på bilden)

En bit därifrån stod Ma 832, där hon stod även förra gången jag var här. ”Ma 832 ser ut som man känner sig en arla morgon” var den en lokförare som sade.

Ma 828 hade veckan innan lämnat Eskilstuna för sitt nya hem i Kalmar, hos Kalmar Veterantåg.

Ma 958, någon gång kallad ”Hannibal” fanns inte att se. Har denne passerat den yttersta växeln eller stod den månne inne i verkstaden? Någon som vet?

Jag träffade en ung och sympatisk TGOJ – förlåt Green Cargo – lokförare och hörde mig för lite. Han berättade att Ma-loken allt oftare havererade ute på linjen, eller fick störningar, inte värre än att de oftast tog sig tillbaka till verkstaden, men han upplevde att det var en förändring, en försämring. Är loken så pass mycket mer slitna, att detta inträffar, eller har underhållet minskat?

Se även de andra TGOJ-Ma-lok som stod uppe vid verkstaden här och hur det såg ut i maj 2011 här, här och här.

Förutom Ma-lok, så fanns även Rc1, Rc2, Rc4, Rd2, Re, T44, T43 och V11 på plats. Kommer framledes här på absolutman.

Snart 60 år gamla lok, de äldsta Ma-loken i alla fall, vilka bekymmer rådde då och hur skiljer sig de från dagens iLandsproblem? Läs den filosofin här

TGOJ var ett sunt och värfungerande företag med lojala medarbetare som ställde upp för företaget. Läs inlägg om resultatet som TGOJ gjorde sitt sista år (här) som menar att framtiden var ljus. Grängesgruvan när dess framtid var ljus, mer och brytbar malm hade hittats, så ironiskt blev TGOJs öde liknande.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ma-lok i Eskilstuna – vila i frid

  1. DonDoc skriver:

    Ma 958 ”Hannibal” stod avställd i ladan vid denna tidpunkt. Trasig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s